Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 4 augustus 2011

Sigaartje? (2)

Van de week kreeg ik de volgende reactie op Sigaartje.

Geplaatst door Anoniem op Politiek Rheden op 1 augustus 2011 19:00

Fantastisch weergegeven. Je grote afkeer van het (willekeurig welk) gemeentebestuur is zo groot, maar je afschuw over de bestuurder van Innoforte is nog groter. Ik heb me lang afgevraagd welke gehate kant je zou moeten kiezen. Het bleef zolang stil. En nu, met satire heb je het opgelost. Beide partijen een veeg uit de pan, klasse.

 Maar..... waar ligt nou je echte hart?

 Als ik over het Velperbroekcircuit rij en ik zie die kleine Casa ingeklemd liggen tussen die Joekels van flats van de Ulenpas, moet ik steeds lachen om allllll die bewoners die er zo'n last van hebben. Meer dan de helft kijkt er overheen, en dan nog al die flats die aan de andere kant gesitueerd zijn.

Wat vindt jij Theo? Man van het volk..... Moeten die bejaarden in de herrie zitten ten koste van het geluk van al die bewoners van de Ulenpas..... Of zou het heel sociaal zijn als het handjevol bewoners van de Ulenpas wat daadwerkelijk echt last heeft een keer met de hand over het hart strijkt..... En n niet weer komen met je een woord een woord. en een man een man.... Als iedereen die in de afgelopen 6 jaar over welk onderwerp dan ook van mening is verandert, zo publiekelijk op zijn lazer moet krijgen als jij steeds doet bij de bestuurder van Innoforte, dan kun je nog wel een paar leuke sites in het leven roepen.

Kom op Theo beken eens kleur. Laaten we als het aan jou ligt de ruim 100 bejaarden van het Lorentzhuis in het stof happen de komende jaren?
(einde reactie)

Nou Anoni, je kunt er zelf ook wat van hoor. Met mijn afkeer van het gemeentebestuur en mijn afschuw van de bestuurder van Innoforte valt het wel mee hoor. Ik volg het gemeentebestuur kritisch en ik volg de gebeurtenissen rond de Casa kritisch. Ik vind het niet op mijn weg liggen om het gemeentebestuur te promoten of reclame te maken voor Innoforte. Ze zijn beide mans genoeg om voor zichzelf op te komen. En wat het gemeentebestuur betreft. Inderdaad, het maakt niet uit wie er aan het roer staat. Mijn opmerkingen houden de boel in De Steeg scherp. Tenminste, dat hoop ik. En als jij je daar beter bij voelt dan mag je me ook best een man van het volk noemen. Al zou ik mezelf niet zo willen duiden. Ik geef mijn privémening en als die met de mening van het “volk” overeenkomt berust dat geheel op toeval. Dat is voor mij geen leidraad.

Beste Anoni, volgens mij ben je kort van memorie of ken je de voorgeschiedenis niet. Je hebt in ieder geval flinke oogkleppen op. Als je de geschiedenis van de Casa hebt gevolgd dan weet je dat het vooral over geld gaat. Maar nee hoor…weer worden de “oudjes” ingezet, als kanonnenvoer naar het front gestuurd.

De Casa staat er nu 6 jaar. Door de perikelen rond de herbouw van Regina Pacis is de termijn voor Casa Intermezzo al met ’n jaar overschreden. Terecht overigens. De omstandigheden noopten daartoe. Daar heb ik geen moeite mee. Volgens mij konden de bewoners van de Ulenpas dit ook billijken. Maar dat de gemeente nu handhavend optreedt is niet meer dan terecht. (hoezo “afkeer”?)

Hier is de geloofwaardigheid van Innoforte in het geding. Innoforte heeft deze situatie volledig aan zichzelf te wijten.

Cools wist donders goed dat de Casa maximaal vijf jaar zou mogen blijven staan. Hij probeerde het in 2007 ook al (zie daarvoor de artikelen die ik daar aan gewijd heb o.a. Casa Permanente , College bouw Zorginstellingen – Praktijkvoorbeeld Casa (zie ook de afbeeldingen van dat rapport onderaan dit artikel) ,  Casa Intermezzo en Jan Jansen, Ed Cools over de vijfjaarstermijn van Casa Intermezzo)
Innoforte heeft heeft alle tijd (zes jaar) gehad om een goed alternatief voor de (her)bouw van het Lorentzhuis te bedenken. Cools had volgens eigen zeggen een prima alternatief. Destijds heeft hij mij persoonlijk verzekerd dat voor het Lorentzhuis géén gebruik van de Casa zou worden gemaakt. Sterker nog. De (her)bouw van het Lorentzhuis zou geen enkel probleem opleveren. Hij had daarvoor het scenario al klaar liggen (nogmaals, zie daarvoor: Ed Cools over de vijfjaarstermijn van Casa Intermezzo). Van stofhappen is daarbij geen sprake.

De bewoners van de Ulenpas werden in gelijksoortige bewoordingen gerustgesteld. En nu probeert ie het toch! Bestuurder Cools houdt zich gewoon niet aan zijn woord. Kennelijk vertrouwde hij erop dat hij de gemeente voor het blok kon zetten als het Lorentzhuis aan de beurt zou zijn. Anders kan ik het niet uitleggen.

Ik heb de bewoners van de Ulenpas van meet af aan gesteund in hun verzet tegen Casa Intermezzo. Maar het gaat niet om mij. Als het bestuur en de bewoners van de Ulenpas vinden dat het Lorentzhuis zijn intrek in de Casa mag nemen dan vind ik dat prima. Maar zij hebben geen enkel vertrouwen in het bestuur van Innoforte. Niet zo vreemd als je de gang van zaken hebt gevolgd.

Uiterlijk 15 augustus moet zijn begonnen met de afbraak van Casa Intermezzo en het terrein moet op 14 november in zijn oorspronkelijke staat zijn hersteld. (zie hier het betreffende besluit)

En, beste Anoni, man/vrouw van het verborgene, het zou je sieren als je ‘n volgende keer je naam bij een reactie plaatst. Dan neem ik je nóg serieuzer. Of vergt dat teveel van je moed?

Onderstaand de delen over de Casa uit het rapport van het College bouw Zorginstellingen (2007) waarop bestuurder Cools  verzekerde dat de Casa max. 5 jaar zou blijven staan. Voor het Lorentzhuis was immers al voor een andere oplossing gekozen die prima zou voldoen.







28 opmerkingen:

  1. Dag Theo,

    103 bejaarden worden neergezet als "oudjes" en "kanonnenvoer". Hoe sierlijk mag het wezen om deze termen te lezen als die slaan op je vader, moeder of je oude tante....
    Volgens jou gaat het niet om mensen maar om geld. Welk geld? En voor wie is dat geld bedoeld?
    Het gaat hier bij alles over maatschappelijk geld voor een maatschappelijk doel. Ouderenzorg, dat is zorg voor oude mensen. Mensen dus
    103 bewoners van Velp leven dagelijks op een kamer van 22 m2, 300 meter verderop moet een gebouw gesloopt worden waar ze zo naar toe zouden kunnen verhuizen. Wat ook voor ze bestemd was.
    Ik ben niet zo'n goed "Google" wezen, maar naar verluidt staat in het besluit van de gemeente in oktober 2005 heel duidelijk het Lorentzhuis al genoemd. Voorafgaand moest Innoforte kiezen. De Casa "tijdelijk voor 5 jaar" of "permanent". Permanent was en is geen optie, maar "anders tijdelijk (bijv. 7 jaar en 8 maanden of 12 jaar min 1 dag) was niet voorhanden.
    In het belang van de ouderenzorg in Velp e.o. heeft Innoforte gekozen voor 5 jaar, beter iets dan niets. Een bestuurder die ervoor ging! Waar zie je dat nog? Eentje die zijn nek uitsteekt.
    En misschien heeft hij wel geweten dat het vreselijk moeilijk zou worden, maar hij ging ervoor.
    Alles wat je doet had je anders kunnen doen. Dat geldt toch voor iedereen? In 6 jaar veranderen toch zaken, inzichten en gebruiken? Het College Bouw Zorginstellingen bestaat al sinds 1 januari 2010 niet meer.... Die kunnen dus geen Casa meer terug kopen. Kredietcrisis, veranderende inzichten over bouwprocessen, waaronder de oprolvariant, het is allemaal waar, maar wat kopen die kanonskogels in het Lorentzhuis daar nou voor?
    Het Ministerie van VWS, het Menzis Zorgkantoor, de arts ouderengeneeskunde, de cliëntenraad, doen allemaal een beroep op de Gemeente om het kanonnenvoer van het Lorentzhuis een waardige plek te geven in de Casa tijdens de sloop en nieuwbouw van het Lorentzhuis. Die 103 pracht mensen, zoals ik ze liever zou willen noemen zouden er heel wat voor over hebben om de komende paar jaar tegen de joekels van flats van de Ulenpas aan te mogen kijken.
    Waarschijnlijk hebben ze dikke pech. Geen mooie ruime kamers, maar dezelfde vertrouwde kamer van nu, met bijkomend lawaai, stof en overlast.
    Ik heb alle vertrouwen in Innoforte met al zijn medewerkers, van Bestuur tot de werkvloer, dat ze alles op alles zullen zetten om het leven dan alsnog zo aangenaam mogelijk te maken voor deze 103 inwoners van Velp.
    Deze site biedt de mogelijkheid om anoniem te reageren. Als je die mogelijkheid niet geboden had, had ik waarschijnlijk niet gereageerd. Wat is er belangrijker, mijn naam of mijn tegengeluid?
    Dat het me siert om mijn naam kenbaar te maken.... ik denk het niet, er is niets sierlijks aan het onderuit halen van mensen met goede bedoelingen. Ook niet als de goede bedoelingen van de 1 ingaan tegen die van de ander. En dat is wat ik deed in mijn eerste reactie, niets sierlijks aan dus.
    De kracht van deze site, de sociale media is mij niet bekend.... Hoe dom zou ik wel niet kunnen zijn om mijn naam zomaar prijs te geven, als het niet nodig is? Niet zo moedig vind ik wel o.k. maar dom? Liever niet
    Ik ben voor het openhouden van de Casa zodat de bewoners van het Lorentzhuis de komende jaren vele malen prettiger kunnen wonen dan nu. Ik ben voor de medewerkers van het Lorentzhuis en hoop dat ze de komende jaren vele malen prettiger mogen werken dan dat nu het geval is.
    Ik ben niet tegen de bewoners van de Ulenpas, ik gun ze ook weer het uitzicht op het "hondenuitlaatveldje"....
    Maar ik vind wel dat dit belang - mooi uitzicht - ondergeschikt is aan de belangen van die 'kanonskogels" - menswaardig wonen en leven. Want in deze zaak moet het om het belang van de bewoners van Velp gaan en niet om de "hengsten" uit de Steeg, of bestuurder Cools.
    Anoni

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de uitdrukking "kanonnenvoer" bedoel ik dat de mensen van het Lorentzhuis als oneigenlijk strijdmiddel worden ingezet. maw dat ze "gebruikt worden als kannonnenvoer"!

    Het is geenszins bedoeld als geringschattende opmerking naar de bewoners toe.

    Ik kan het wel blijven herhalen: Innoforte heeft dit aan zichzelf te danken. Cools heeft mij persoonlijk bezworen dat de Casa NIET NODIG was voor het Lorentzhuis. Daar had hij immers al een oplossing voor. WAAROM ZEI HIJ DAT DAN?

    Zoals ik het zie: het was van meet af aan de bedoeling de Casa ook voor het Lorenzthuis te gebruiken. Maar had dat dan ook niet ontkend!
    Dan was er weliswaar een stevige discussie ontstaan maar dan was er misschien wel gewerkt aan een voor iedereen acceptabele oplossing. Bijv. verhuizing van de Casa naar een ander plek in de gemeente voor de Casa,comprensatie voor de Ulenpas, ....

    Nu voelen velen zich belazerd.

    Innoforte heeft zes jaar de kans gehad om met de Ulenpas in het reine te komen. Nagelaten. Nu de Casa daadwerkelijk dreigt te verdwijnen komt de Ulenpas weer op het netvlies. Beetje laat, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt misschien wel allemaal Theo. Maar er moet een oplossing komen voor de bewoners van het Lorentzhuis. Ik heb Ed Cools' meerdere malen sorry horen zeggen tegen de Ulenpas bewoners voor zaken die in het verleden fout zijn gegaan. ja tegen de bewoners. Het bestuur van de Ulenpas WEIGERT al sinds november te praten met het bestuur van Innoforte, wat en hoe en op welke wijze Innoforte het ook probeert.
    Als de slopers het terrein op komen is er geen reden meer om te praten. Het verleden kun je niet veranderen, hoeveel mensen zouden dat niet willen. Maar de toekomst is nu aan de beurt.niemand weet wat Alysis straks met de grond gaat doen, zij zijn de eigenaar van de grond. Zelfs als de Casa weg is, is er geen zekerheid dat er niets anders over een paar jaar voor terug komt.
    Fouten uit het verleden mogen de huidige en toekomstige situatie van 103 kwetsbare bewoners van ee verzorgings- en verpleeghuis niet aangerekend worden. Zij mogen niet de prijs betalen, wie er ook schuldig is aan de situatie ZIJ NIET
    Anoni

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hiermee geef je aan dat Ed Cools het oprolscenario voor het Lorentzhuis dat hij destijds voorspiegelde uit z'n duim zoog en dat het niet deugt.

    Onderstaande uitspraken van Ed Cools (31 mei 2007) kloppen dus niet:

    tav de Casä:

    "Financieel is er geen probleem. De Casa is is demontabel en kan relatief eenvoudig worden afgebroken en elders weer opgebouwd.. De Casa kan verkocht worden aan het College bouw zorginstellingen. Er zijn gegadigden genoeg die de Casa willen overnemen. Ook is er een terugkoopregeling."
    ---------
    Als een publieke instelling wordt opgeheven dan worden aangegane verplichtingen overgeheveld naar een andere club. Dat zou ook moeten gelden voor die terugkoopregeling. Behalve als die nooit bestaan heeft natuurlijk.
    ------------------

    tav het Lorentzhuis:

    "Het huurcontract met Insula Dei loopt af in september 2008. Daarna neemt Regina Pacis haar intrek in de Casa. De termijn voor Regina Pacis loopt af in september 2010. Daarna wordt de Casa gedemonteerd. Voor de nieuwbouw van het Lorentzhuis wordt een zgn. oprolscenario toegepast. De bouw wordt in fasen gerealiseerd waardoor telkens een deel van het Lorentzhuis bewoonbaar is. Bovendien is een opnamestop voor het Lorentzhuis ingesteld. De bewoners hoeven na november 2010 dus niet in de Casa te worden ondergebracht."

    Hoe zit het bijvoorbeeld met die opnamestop? Is dit trouwens niet een scenario dat bij veel van dergelijke verbouwingen wordt gebruikt?
    -----------------------------

    Gezien het bovenstaande: Waarom zouden uitspraken van vertegenwoordigers van Innoforte nu wel serieus genomen moeten worden?

    De Ulenpas heeft niets tegen bewoners van het Lorentzhuis of de Casa. Integendeel zelfs. Zij verkeren in dezelfde levensfase. Maar het wordt voor hen moeilijk vechten als de bewoners van het Lorentzhuis voortdurend in stelling worden gebracht terwijl de bewoners van de Ulenpas met de Casa zitten opgezadeld. Ook de bewoners van de Ulenpas willen hun levensavond zo aangenaam mogelijk doorbrengen. Dat geeft hen absoluut het recht zich tegen verslechtering van hun leefomgeving te verzetten. Zij hebben al een jaar extra Casa geaccepteerd. Hoelang zou dat nog moeten voortduren.

    Maar je weet nooit. Misschien bereikt deze discussie ook de Ulenpas en wordt er op de valreep nog een oplossing gevonden. Pak de Casa op en plaats het gebouw op een andere plek in de buurt. Er zijn destijds genoeg acceptabele alternatieve locaties aangedragen. Of compenseer de bewoners van de Ulenpas op een andere manier. Er is vast wel iets te bedenken. Beide partijen blij. En ja, dat kost geld! Maar dat wist Cools ook al voordat ie aan het Casa-avontuur begon.

    En even terugkomend op die anonimiteit. Dat begrijp ik tot op zekere hoogte best. Alleen: deel dan vanachter dat anonieme scherm geen sneren uit. Dat is veel te gemakkelijk.

    Overigens: Je maakt niet bekend in hoeverre je bij het Lorentzhuis, Innoforte of anderszins bij deze zaak bent betrokken maar ik waardeer je inzet. Misschien spreken we elkaar nog 's in andere omstandigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Theo,

    Wat mij dwarszit is dat alleen Ed Cools de schuld krijgt toebedeeld, maar dat door hem dwars te zitten de bewoners niet geholpen worden. Ik ben niet op de hoogte van de situatie in 2007. Ik schat in dat er toen nog echt gedacht werd aan de oprolvariant. Ik weet dat in 2008 bij Oosterwolde duidelijk werd hoe funest de oprolvariant voor de bewoners en het personeel was. Ik weet dat er daarna meerdere alternatieve locaties voor de Casa nog gezocht zijn, maar ze zijn er echt niet. Niet in de gemeente en ook niet op redelijke afstand over de gemeente grenzen heen.

    Wellicht zijn er nog steeds gegadigden om de Casa terug te kopen, maar wat levert een 2e hands pand anno nu op? CBZ is opgeheven en de vastgoedmarkt is nou niet echt rooskleurig te noemen.

    Zoals ik ook weet dat het financieren van zulke projecten bepaald geen makkelijk actie is, kijk naar RP.

    Op deze site en bij de Ulenpas bestaat het idee dat Innoforte 6 jaar niets gedaan heeft aan het probleem, en dat is gewoon niet waar. Er is keihard gewerkt aan bouwplannen, financiering en niet te vergeten aan het verbeteren van het contact met buurman Ulenpas. In 9 maanden lukt het veel mensen om een kind te verwekken, te laten ontwikkelen en te baren. Als zo'n wonder kan,in 9 maanden tijd, waarom kan het Ulenpas bestuur het dan niet voor elkaar krijgen om met Innoforte om de tafel te gaan zitten?
    9 maanden lang al houdt het Ulenpas bestuur de poot stijf en weigert ieder contact....
    Wat voor bestuur ben je als je weigert met je buren te praten over een maatschappelijk probleem en keer op keer de uitgestoken hand te weigeren? Maar, dat mag kennelijk niet bekend worden.

    Wat betreft anonimiteit..... ik ga ook veel liever een open gesprek aan. Wie weet, eens... Maar Theo dan heb ik 1 vraagje..... Ik heb je stukken over Innoforte eens doorgelezen de laatste tijd. Wie heeft jou de brief uit Huzarenstukje (19 april 2009) toegespeeld. Een brief aan E. Cools persoonlijk, uit het interne postsysteem van Innoforte staat op deze site zonder bronvermelding geplaatst .... Als dat op deze site wel mag, ben je toch een beetje dubbel bezig, of niet?

    Mijn belang zijn mensen en een eerlijk beeld van de situatie.
    Als de slopers het terrein betreden is het voor 103 pracht mensen en hun fantastische verzorgers TE LAAT.
    Pontius Pilatus waste zijn handen in onschuld........ Gemeente Rheden en tegenstanders van verlening van openstelling Casa ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Theo: ik heb 3 websites naast elkaar bekeken en met het nodige knip en plakwerk is dit eruit gekomen.
    Uit de Brochure, zoals geplaatst op de site van de Ulenpas. Op de gehele site van de Ulenpas is op geen 1 foto, een spatje Casa Intermezzo waar te nemen.
    “De Ulenpas”
    Wooncentrum voor zelfstandig wonende ouderen. Bewoners bepalen hun eigen leefwijze en wonen zelfstandig. Vrijheid, eigen inbreng, zelfstandigheid, hulpvaardigheid en respect voor elkaar zijn begrippen waar "De Ulenpas" voor staat. Verzorging wordt in "De Ulenpas" niet geboden, wel 24 uurs hulp in noodsituaties. "De Ulenpas" beschikt over:
    26 woningen voor 2 personen, (± 73 m²)
    26 woningen voor 1 persoon, (± 53 m²)
    182 woningen voor 1 of 2 personen (± 63 m²)
    Het toewijzen van een woning vindt plaats vanaf de leeftijd van 55 jaar.
    Uit de website van Innoforte:
    Het Lorentzhuis gaat gesloopt worden. Kamers van 22m2, kledingkasten in het keukentje en w.c. en douche die niet eens toegankelijk zijn met rollator of rolstoel.
    Het gaat hier om ouderen met een kwetsbare gezondheid! Innoforte heeft de gemeente verzocht om Casa Intermezzo aan de Broekstraat langer te mogen gebruiken. Een topvoorziening, speciaal gebouwd voor ouderenhuisvesting.
    Maar, de gemeente Rheden stelt zich op het standpunt dat Casa Intermezzo deze zomer gesloopt moet worden. Als de gemeente dit standpunt volhoudt, betekent dit dat onze 103 bewoners van het Lorentzhuis twee jaar lang op een bouwplaats moeten wonen. In de stof en de herrie. Het vooruitzicht van interne verhuizingen en zo veel onrust om zich heen, belooft weinig goeds voor onze bewoners. Zij hebben behoefte aan rust, structuur en stabiliteit. Ook voor onze medewerkers en vrijwilligers wordt het een zware opgave om in chaos hun werk te moeten doen.
    Bij een ontmoeting met bewoners van De Ulenpas hebben deze overburen van Casa Intermezzo te kennen gegeven de bewoners van het Lorentzhuis een veilige en comfortabele woonplek te gunnen. Casa Intermezzo is nodig om te voorkomen dat de bewoners van het Lorentzhuis straks twee jaar lang op een bouwplaats wonen!
    De Ulenpas is echter wel boos op Innoforte, zij voelen zich in de afgelopen zes jaar, zo lang als Casa Intermezzo al in gebruik is, genegeerd. Innoforte heeft beterschap beloofd!
    Ook bijna alle raadsfracties zijn op werkbezoek aan het Lorentzhuis geweest. Innoforte heeft hen vooral nader geïnformeerd over het verzoek aan de raad om een tijdelijke bestemmingsplanwijziging voor Casa Intermezzo mogelijk te maken.
    Op jouw website:
    De Ulenpas heeft niets tegen bewoners van het Lorentzhuis of de Casa (huh?). Integendeel zelfs. Zij verkeren in dezelfde levensfase. Maar het wordt voor hen moeilijk vechten als de bewoners van het Lorentzhuis voortdurend in stelling worden gebracht terwijl de bewoners van de Ulenpas met de Casa zitten opgezadeld. Ook de bewoners van de Ulenpas willen hun levensavond zo aangenaam mogelijk doorbrengen. Dat geeft hen absoluut het recht zich tegen verslechtering van hun leefomgeving te verzetten. Zij hebben al een jaar extra Casa geaccepteerd. Hoelang zou dat nog moeten voortduren.
    Nee: de bewoners verkeren niet in dezelfde levensfase. In de Ulenpas wonen gezonde senioren. De meesten nog zeer goed mobiel en in staat om op zich zelf te wonen en voor zichzelf te zorgen en voor zichzelf op te komen. In staat om de deur uit te lopen, als ze last hebben van herrie, stof of wat dan ook.
    En nee. Het gaat niet verslechteren. Het blijft nog een aantal jaren zoals het nu is. Eerlijk is eerlijk: 6 jaar geleden is het verslechterd. Maar het wordt niet nu nog slechter, als de Casa langer open blijft.
    Of compenseer de bewoners van de Ulenpas op een andere manier. Er is vast wel iets te bedenken. Beide partijen blij.
    Het Ulenpas-bestuur weigert te praten, hoe kan Innoforte ze dan ooit voor wat dan ook compenseren of waar moeten ze in tegemoet komen?
    Ik kan mijn punt niet verder duidelijk maken, ik hoop dat 103 bejaarden in rust hun laatste dagen door mogen brengen.
    Anoni

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Casa is maar voor 5 jaar gebouwd en daar zijn de voorzieningen ook naar.

    Het is onbeschoft dat casa intermezzo gebruikt wordt om geld mee te verdienen. Ed cools weet heel goed waar hij mee bezig is en probeert nu in te spelen op de zieligheid van zijn eigen spel...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarom wordt het Lorentzhuis nu pas herbouwd? Innfoforte had dat eerder kunnen plannen. Maar nee, eerst moesten Insula Deï en Regina Pacis gebruik van de Casa maken. Hoe zit dat precies? Als de herbouwplannen in samenspraak met Attent en Insula Deï zijn gemaakt, kunnen Attent en Insula Deï nu dan niet de helpende hand bieden? Bijv. door de Casa op een van hun terreinen te plaatsen? Aan de Oranjeweg in Rheden was en is ook nog steeds plaats.

    Waarom wordt de bal steeds bij de Ulenpas gelegd? Praten helpt niet meer, dat heeft Innforote al lang verspeeld.Laat Innoforte eens met een CONCREET plan komen? Doe eens een ECHT voorstel. Hoe ziet dat er uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor alle duidelijkheid: ik reageer NIET namens de raad van Rheden, NIET namens de PvdA-fractie, maar enkel als PvdA-raadslid dat probeert iets verstandigs te vinden van de huisvesting van demente ouderen.
    De voorgeschiedenis van dit hele verhaal is aan mij voorbij gegaan; en misschien maar goed ook. Dat er over en weer, gewild en ongewild, dingen fout zijn gegaan en gedaan, is zo klaar als een klontje. Maar de vraag die mij vooral bezighoudt is of dat nu de vraag is waar we het over moeten hebben.
    Zoals ik er nu tegen aan kijk zou ik bij het oplossen van dit probleem (hoe moet je dementerende oude mensen huisvesten) onderscheid maken tussen een formeel gelijk en een moreel gelijk. In mijn beleving spitst de discussie zich veel te veel toe op het formele gelijk. Deze heel zieke oude mensen zonder weerwoord worden nu fijngeprakt tussen de discussiërende besturen en bestuurders wie wat wanneer wel of niet verkeerd heeft gedaan en waarom. Ik vind dat heel triest. Het kan heel goed zijn dat formeel gemeente en Ulenpas het gelijk aan hun kant hebben, maar zou daar geen oplossing voor te vinden zijn? Desnoods een financiële vergoeding aan de bewoners van de Ulenpas, zoals dat b.v. met planschade gebruikelijk is?
    Waar ik me echt zorgen over maak zijn de bewoners van het Lorentzhuis: mensen die hun beperkte leven, leven in een gebouw - zonder gebruiksvergunning, dus als er wat fout gaat zijn we allemaal medeverantwoordelijk - op 20m2, met een badkamer ter grootte van een telefooncel waar ze niet eens met rollator in kunnen of afgedroogd kunnen worden, met een fotootje bij de deur zodat ze hun eigen kamertje nog kunnen terugvinden. Deze mensen vervreemden we nog verder van hun nog min of meer veilige en zo beperkte leefwereld door maandenlang borend, schurend en timmerend hun leefwereld letterlijk op zijn kop te zetten; hen letterlijk een weg door hun leven te laten zoeken. En dat terwijl er op enkele honderden meters afstand een gebouw staat, gebouwd met ruim 15 miljoen gemeenschapsgeld, dat voor hen alle problemen oplost. Ik ben er gaan kijken. Ook in Casa Intermezzo, trouwens. En dan lijkt de oplossing zo simpel.
    Als ik een moeilijke beslissing moet nemen, maak ik een lijstje: aan een kant de voordelen, aan de andere kant de nadelen. Als ik dat doe valt het muntje, met de kennis die ik nu heb, echt naar de kant van de demente bejaarde: gun ze de mogelijkheid zolang dat nodig is, in de Casa te wonen, waar ze ruimte hebben, waar het veilig wonen is en waar ze niet letterlijk in het stof hoeven te bijten. Zij hebben geen stem, maar ik denk dat dit een extra reden is als samenleving verantwoordelijk te willen zijn voor wat hen nog van het leven rest. En als je dement bent, is dat niet al te veel meer. Zij hebben recht op onze steun.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad Heleen, een duivels dilemma! Dat begrijpt zelfs een onnozele ziel als ik.

    Het zijn allemaal mooie woorden maar,

    Waar is het voorstel van de PvdA om de CASA open te houden?

    Weet de PvdA nog hoe zij zich in het verleden heeft opgesteld in deze kwestie? Als verdediger van de belangen van de Ulenpas! Wordt er nu een draai gemaakt? Althans door jou als PvdA-raadslid?

    Kunnen de bewoners van de Ulenpas vertrouwen op de toezeggingen en besluiten die het door de PvdA gedomineerde college van B&W en de raad in het verleden gedaan hebben?

    Tav Innoforte:
    Jij suggereert net als ik dat Innoforte de bewoners van de Ulenpas tegemoet zou moeten komen. Met alleen praten gaat dat niet lukken. Het is zeer te begrijpen dat de Ulenpas geen enkel vertrouwen in Innoforte heeft.
    Dat zou misschien doorbroken kunnen worden door een CONCREET SUBSTANTIEEL voorstel van Innoforte om de bewoners van de Ulenpas tegemoet te komen?

    Ik heb daar nog niets van gezien. En op die suggestie werd en wordt ook niet ingegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moraalridder Denie staat weer op.

    Het gaat hier om een betrouwbare overheid.
    De morele discussie had 5-6 jaar geleden moeten plaatsvinden toen eerst PvdA wethouder Schadd met het idee kwam voor Casa en vervolgens PvdA wethouder Wilschut de keiharde belofte heeft gedaan dat 5 jaar 5 jaar is en geen dag langer.
    Overigens nog een klein detail. Schadd is nu toezichthouder bij innoforte. Wat zou zij van deze situatie vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Money, money, money.... hebben, hebben, hebben.... hoeveel zijn die oudjes waard en hoeveel het onbedorven uitzicht..... Het gaat inderdaad hier om geld. Geld voor de Ulenpas..... hebben hebben hebben. Geld wat bedoeld is voor ouderenzorg.... kijk: nu zien we waar de schoen wringt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O ja? Het is niet meer dan normaal dat er in dergelijke gevallen compensatie wordt geboden. Vooral als de overlast nog langer duurt dan was afgesproken.

    De bewoners van de Ulenpas zouden dat bijv. kunnen gebruiken voor het opknappen van hun kamer, ontmoetinsgruimte, tuin of er een keertje tussenuit zodat ze niet tegen de Casa hoeven aan te kijken.

    Gewoon een praktisch voorstel.En inderdaad het gaat om geld: Innoforte zou als dit lukt hiermee heel erg veel geld kunnen besparen.

    Voor de duiselijkheid: IK stel dit voor (en ook Heleen Denie stelt dit voor). Het voorstel komt NIET van de Ulenpas en het is NIET de Ulenpas die dit voorstelt.
    Maar een mogelijkehdi omd e impasse te doorbreken.

    Dus ff dimmen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou wie weet..... als het Ulenpas bestuur nou eens ingaat op de al 9 maanden durende pogingen van Innoforte om in gesprek te gaan.... dan kunnen ze kennis nemen van wat Innoforte met ze delen wil.
    Maar dan zullen ze toch echt een keer om de uitgestoken hand aan moeten pakken

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gezien de voorafgaande zes jaren een begrijpelijke opstelling van de Ulenpas

    Misschien helpt een brief waarin een concreet voorstel zwart op wit is verwoord wel.

    De aanhef van die brief zou kunnen luiden "Beste Ulenpas, Mea Culpa ....:

    Het zou volgens mij helpen als daar dan ook nog namens Innoforte de vertrouwenwekkende naam van Ella Schadd onder staat.

    Wie weet, misschien gaat de deur dan op een kier.

    't Is maar 'n suggestie hoor, geen verzekering! Nog 5 dagen de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. “Een duivels dilemma”, zoals Theo de belangenafweging van de Ulenpasbewoners vs de Lorentzhuispatiënten noemt. En dat is ook zo. Er zijn in deze kwestie meerdere waarheden en welke waarheid boven ligt, is uiteindelijk een persoonlijke afweging.
    Theo vraagt zich af of de PvdA met een voorstel gaat komen om de Casa open te houden. Want: tot 15 augustus, de geplande dag voor de aanvang van de sloop, is nog vier dagen te gaan. Mijn antwoord is dat de PvdA niet met een voorstel gaat komen, om de simpele reden dat de sloop niet op 15 augustus zal aanvangen. Innoforte heeft als eigenaar van het pand de raad gevraagd om een tijdelijke bestemmingsplanwijziging voor de duur van de wettelijke maximale vijf jaar. Dezelfde procedure die werd gevolgd voor Winkelcentrum Velperbroek (die procedure is daar geheel geruisloos geaccepteerd). In de raadsvergadering van september zal de raad haar ei moeten leggen: stemt de raad in met een tijdelijke bestemmingsplanwijziging, dan is de situatie gelegaliseerd en wordt de sloop tot na de bouw van het nieuwe Lorentzhuis afgeblazen. Het standpunt van de PvdA-fractie is dus niet gedraaid: er is nog geen standpunt. Ook ik ben niet gedraaid: ik was nooit bij deze procedure betrokken en probeer mijn standpunt te bepalen.
    Er lijkt me geen reden om aan toezeggingen van het College of de raad te twijfelen, maar het zou heel kortzichtig zijn om ervan uit te gaan dat omstandigheden niet zodanig kunnen wijzigen dat gedane toezeggingen moeten wijken voor andere, grotere belangen. Een andere situatie vraagt om herbezinning: niemand hoeft zich te schamen voor een evolutie in zijn/haar denken en zeker in een situatie waarin de meest kwetsbare partij onmondig is, is de verantwoordelijkheid van de samenleving des te groter.
    Het lijkt me inderdaad wijs om met concrete voorstellen te proberen beide partijen tot elkaar te brengen. Door alleen maar glashard vast te houden aan een eerder ingenomen standpunt, reëel of niet reëel, worden geen problemen opgelost maar problemen uitvergroot. Ik denk dat niemand daarop zit te wachten. Als het leven ingewikkelder wordt, helpt het om te denken in oplossingen i.p.v. in problemen. En dat niet iedereen daar altijd vrolijk van wordt, snap ik ook. Maar hebben we een keuze?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heleen, lees het besluit nog maar eens na (link staat in het hoofdartikel). Op 15 augustus moet worden begonnen met de ontmanteling. Op 14 november moet het terrein weer in de oude staat zijn hersteld. Als de Ulenpas vraagt om handhavend op te treden heeft de gemeente weinig keus.

    Jij bent vertegenwoordiger van de PvdA. Jij zaait bij de Ulenpas twijfel over de betwouwbaarheid van de PvdA.

    Omstandigheden veranderen in de loop van jaren ALTIJD. Dan moet je daar bij eerdere besluiten rekening mee houden. Nog in 2009 vroegen de VVD en de PvdA (Stinie Westra) nav de uitloop door de perikelen rond Regina Pacis (daartoe verzocht door de bewoners van de Ulenpas) hoe het zat met de de casa. Wethouder Kuiper (inderdaad PvdA) antwoordde toe o.a "het tijdelijke woongebouw niet langer dan de wettelijke 5-jaren termijn in stand kan blijven".

    Dat is nauwelijks 2 jaar geleden.

    Van meet af aan was bekend dat voor de herbouw van het Lorentzhuis naar een andere oplossing moest worden gezocht.

    Toen zat jij ook al in de raad!

    Ik heb van de PvdA in de tussentijd geen bewegingen gezien dat zij daar een andere kijk op kreeg. Tot nu!

    Wat mij verbaast is dat jij jezelf niet verantwoordelijk voelt voor besluiten die genomen zijn door PvdA-wethouders en die gedragen werden door jouw partij. Uit jouw reactie blijk je jezelf daar niet verantwoordelijk voor te voelen
    Je hebt zes jaar gehad om je in de zaak te verdiepen maar kennelijk vond je het niet belangrijk genoeg. Nu opeens wel?

    Op die manier kun je dus op geen enkel besluit meer vertrouwen. Je voert gewoon aan dat de omstandigheden zijn veranderd en/of dat je er niet bij betrokken was.

    Je hebt nog geen standpunt ingenomen? Geloof je het zelf?
    Officieel niet, maar in je hart?

    Ik zou me als bewoner van de Ulenpas echt zorgen maken en allerminst veilig voelen bij de PvdA. Zij mogen zich terecht zwaar belazerd voelen als de PvdA nu plotseling vóór instandhouding van de Casa is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij welke partij kan je je als bewoner van het Lorentzhuis veilig en geborgen voelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De Ulenpas was altijd een PvdA-bolwerk. Dit krijgen ze voor hun stem terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem zei: "Bij welke partij kan je je als bewoner van het Lorentzhuis veilig en geborgen voelen?"

    Bij het bestuur van Innoforte. Die had het allemaal toch zo goed geregeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Moeilijk hè? Lezen.... Of snapte je de vraag wel, maar is die niet zonder schaamrood op de kaken te beantwoorden???
    Ja, Innoforte neemt wel de verantwoording voor zijn bewoners. Geen twijfel over mogelijk.
    Welke politieke partij bekommert zich om 103 Velpenaren, die in de kwetsbaarste eindfase zijn?
    Ga nog maar eens naar een nummertje van Marco Borsato luisteren: oud en afgedankt. Geef maar geen antwoord op pijnlijke vragen en laat ze maar vallen die 103 burgers die ooit ook gestemd hebben op politieke partijen. Walgelijk zoals dit soort spelletjes over hun rug gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Moet IK nu aangeven in welke politieke partij de bewoners van het Lorentzhuis hun vertrouwen moeten stellen?

    Ja, een gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden.

    Daarvoor moet je niet bij mij zijn maar daarvoor moet je bij de politiek zijn! Maar ja, die laat m.u.v. Heleen niet veel van zich horen.

    Met mijn antwoord wil ik aangeven dat Innoforte verantwoordelijk was, is en blijft! Innoforte heeft deze situatie laten ontstaan. Niet de Ulenpas, niet ik en niet het peerd van ome Loeks, maar Innoforte.

    Dat kun je niet zomaar even bij iemand anders op het bord leggen. En dat is wat hier voortdurend en met grote vasthoudendheid wordt geprobeerd.

    Innoforte moet niet in het verleden blijven hangen en op het Casa-paard blijven wedden Dat is puur gokwerk! Ze moet op zoek naar alternatieven! En rap.

    En btw ik schaam me er niet voor dat ik de kant van de bewoners van de Ulenpas kies. Zij worden onder grote druk gezet terwijl zij het volste recht hebben zich tegen de Casa te verzetten. Dat heeft zich gezien het verleden, alle beloftes, toezeggingen en besluiten alleen maar versterkt!

    Schaamrood?? Voor wat?
    Geen antwoord op pijnlijke vragen? Welke?

    Ik heb geen pasklare oplossing voor de bewoners van de het Lorentzhuis. Maar ik heb nog wel 'n paar suggesties. Als invoer voor de brainstormsessies die jullie ongetwijfedl regelmatig hoduen:
    - stel de komende jaren een opnamestop in voor de verzorgingshuizen van Innoforte.
    (was vwb het Lorentzhuis al onderdeel van het plan, TOCH????)
    en stel de vrijgekomen plaatsen tijdens de bouw ter beschikking van de bewoners van het Lorentzhuis.
    - ga in gesprek met collega-instellingen in de regio om te bezien of zij een deel van de bewoners van het Lorentzhuis kunnen opvangen,
    - maar in overleg met Vivare rijtjeshuizen in de gemeente tijdelijk geschikt voor de opvang van de Lorenzthuis-bewoners.
    - zijn er nog huizen vrij in Broeckerhave tbv tijdelijk onderkomen?
    - boven Velperbroek worden woningen gebouwd. Kunnen die tidjelijk gehuurd worden door Innoforte om daar bewoners onder te brengen?
    - bouwen tijdelijke onderkomens maar dan minder massal als de Casa, bijv. voor max. 10 mensen op verschillende plekken in de gemeente.
    - wat is er tijdens de verbowuing mogelijk op het terrein van het Lorentzhuis?
    - elders in de gemeente zijn vast ook dergelijke projectjes op te zetten!

    Voor bovenstaande suggesties heb ik, inclusief intoetsen, totaal 6 minuten nodig gehad.

    Er zijn altijd alternatieven! Hak het probleem in stukjes. Dat hoeven niet altijd 100%-oplossingen te zijn. Als je 'n deel van het grote probleem hebt opgelost dan ben je dat deeltje alvast kwijt.

    Ik begrijp dat je je machteloos voelt maar het lijkt me beter dat je je energie in het bedenken van oplossingen steekt. Dat geeft vast veel meer voldoening en levert ook weer nieuwe energie op!

    Prettig weekeinde!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Cliëntenraad start voor haar 103 cliënten uit het Lorentzhuis een handtekeningenactie: Geef ze een waardige oude dag en laat ze de komende jaren niet verstoffen. Super! Hoop dat velen hun hart op de goede plaats hebben en vooral straks de leden van onze Gemeenteraad, die moeten kiezen tussen starre bureaucratie of flexibiliteit en mededogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je had beter 6 minuten na kunnen denken over 1 alternatief dan zo goed te laten merken dat je je nog nooit verdiept hebt in ouderenzorg.
    AWBZ betaald oudere opvang. AWBZ wordt betaald uit verplichte zorgverzekering van alle Nederlanders ouder dan 18 jaar. Iedere Nederlander betaald dus mee aan kapitaal vernietiging bij sloop Casa.
    - er staan in de regio geen 103 kamers leeg in verzorgings en verpleeguizen. Er is net geen sprake van wachtlijsten, die zou je hier voor de hele regio wel mee creëeren.
    - Vivare verhuurt sociale woningen, meestal rijtjeswoning met 3 slaapkamers. Hoeveel heb je nodig voor 103 bewoners en hun verzorgers? Een stuk of 50 tot 60, wachtlijsten sociale huurwoning is nu al 2 tot 3 jaar. Creëert dus enorme wachtlijsten in de sociale woningverhuur.
    Verzorgingshuis bewoners hebben veelal rolstoel, rollator of scootmobiel, waar laat je die en hoe moeten die mensen naar hun bed gaan savonds. Hoe gaan ze naar een toilet of badkamer?
    - dementerenden vertonen veel wegloop gedrag, hoe wil je dat tegengaan in een rijtjes woning of boven een winkelcentrum wat nog in aanbouw is.
    Tegen wonen op een bouwplaats is alles wat ieder logisch mens kan bedenken een goede reden. Herrie, stof, gevaar, etc.
    Iedere cent die uitgegeven wordt aan tijdelijke maatregelen is zonde geld, afkomstig van u en mij. Iedere maand opnieuw als de zorgpremie wordt afgeschreven gaat daar een X bedrag van naar de Lorentzhuis bewoners....
    Misschien toch maar beter om het besturen van dit soort complexe instellingen aan de deskundigen over te laten....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. 1. Innoforte heeft zich met de Casa zelf in deze positie gebracht. Innoforte heeft willens en wetens het risico genomen dat de Casa daar niet langer dan vijf jaar zou mogen blijven staan. Innoforte is zelf verantwoordelijk voor het vinden van oplossingen.
    2. Innoforte wist vanaf 2007 dat de Casa daar niet langer dan vijf jaar (de wettelijke termijn) zou staan.
    3. Innoforte heeft herhaaldelijk aan de bewoners van de Ulenpas toegezegd dat de Casa na het aflopen van de wettelijke termijn zou verdwijnen. Innforte heeft zelfs een bonus van een jaar gehad.
    4. De wettelijke termijn voor de Casa is al overschreden.
    5. Innoforte is zelf komen aanzetten met het zgn oprolscenario.
    6. Innoforte was, is en blijft zelf verantwoordelijk voor de problemen die zij op haar pad ziet. Het is te gemakkelijk om dat op het bord van anderen te schuiven.
    7. Blijkbaar heb ik met mijn suggesties een open zenuw geraakt
    8. Hoe doen andere zorginstellingen dat dan? Oeps, alweer een suggestie van deze amateur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem zegt: “Tegen wonen op een bouwplaats is alles wat ieder logisch mens kan bedenken een geode reden. Herrie, stof, gevaar etc.”

    Antwoord: het oprolscenario is niet door mij bedacht maar door Innoforte zelf aangedragen. Wie is er dan niet logisch?

    Veel succes met besturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Er is hier denk ik maar 1 die last heeft van de open zenuw....... En dat ben ik niet hoor. Mijn zorg is voor een kwetsbare medemens en niet mijn Tijl Uilenspiegel gevecht tegen een bestuurder.
    AWBZ is maatschappelijk geld, en daar heeft iedereen dus wat over te zeggen.
    Het is krankzinnig dat volgend jaar de premies van de basiszorgverzekeringen weer om hoog vliegen,, terwijl er in de gemeente Rheden 15.000.000 euro wordt vernietigd.....
    En hoe doen andere zorginstellingen dat???? Die regelen net als Innoforte tijdelijke opvang voor hun bewoners, zie ook RP en Insulai Dei.
    Dat is namelijk heel normaal en gebruikelijk in de ouderen opvang....
    Je geeft zelf aan dat je al 6 jaar de Ulenpas bewoners steunt..... Alleen wie en hoeveel bewoners je steunt is maar de vraag, in ieder geval niet al diegenen die helemaal geen moeite hebben met Casa.
    Als je je al 6 jaar vastbijt in iets zal het best moeilijk loslaten zijn, maar met een beetje gezond verstand en minder emoties het onderwerp benaderen geeft echt andere inzichten. Slaap lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. punt 8: Ik zie geen suggestie.... wel een vraag, maar die was al beantwoord: tijdelijke huisvesting.
    Wat betreft de oprolvariant.... wel eens van voortschrijdend inzicht gehoord?
    Problemen bij Oosterwolde in 2008 maakten duidelijk dat dit een drama is voor bewoners, familie en personeel.
    Maar als er geen andere locaties te vinden zijn die voldoen aan de wetgeving en aan bestemmingsplannen dan is de oprolvariant de enige optie die overblijft EN DAT IS DE MEEST SLECHTE, het is niet anders.

    Aangezien dit jouw site is en jij altijd het laatste woord zal hebben stop ik deze discussie.

    Alle punten zijn duidelijk. Ik kies voor het welzijn van de bewoners van het Lorentzhuis en alle ouderen in Velp en omgeving. Jij kiest voor het spelen van de schuldvraag.

    Zoals Heleen Denie al zei: er zijn meerdere soorten gelijk, moreel en formeel.
    Maar er zijn maar 103 echte slachtoffers en dat zijn mensen die recht hebben op steun!

    BeantwoordenVerwijderen