De provincie Gelderland is de afgelopen maanden bezig geweest met het inventariseren van mogelijkheden om tussen Arnhem en Apeldoorn een directe spoorverbinding te realiseren. Hierbij zijn verschillende opties de revue gepasseerd, waaronder de zogenaamde Koningslijn: het reeds bestaande spoor tussen Dieren en Apeldoorn waarover thans een toeristische stoomtrein rijdt. Dit spoortraject zou gecombineerd met het spoor tussen Dieren en Arnhem de directe verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn kunnen vormen.
Hoewel de plannen nog pril zijn, hebben toekomstige
benadeelden zich al kritisch geuit. Er is onder meer een website www.stopkoningslijn.nl in het leven
geroepen en ook op Facebook hebben de tegenstanders van de lijn van zich laten
horen. Hun verzet lijkt redelijk en legitiem. In plaatsen als Dieren en Eerbeek
worden aanwonenden van de Koningslijn bij intensief spoorgebruik in te toekomst
geconfronteerd met veel overlast. Een foto op de genoemde website laat de
geringe afstand tussen spoor en woningen duidelijk zien. Ook zal een
intensiever gebruik van de spoorlijn tussen Arnhem en Dieren bij de aanwonenden
van dit traject tot nog meer overlast leiden.
Hier komt nog bij dat we ons af kunnen vragen voor welk
probleem het verwezenlijken van een directe spoorverbindingen tussen Arnhem en
Apeldoorn een oplossing moet bieden. Raadslid Dorus Klomberg van D66 slaat op
de Rhedense website van zijn partij de spijker op zijn kop door te tonen dat reizigers
met de komst van de Koningslijn nauwelijks tijdwinst zullen boeken. Al met al
lijkt een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn via Dieren dus
vooral veel nadelen op te leveren.
Een dimensie die ik in de discussie over de betreffende
spoorverbinding nog niet heb gehoord, is het bouwplan Nimmer Dor dat de
gemeente Rheden in de komende jaren in Laag Soeren tot stand wil brengen. Het
plangebied Nimmer Dor ligt immers in de directe nabijheid, op iets meer dan
honderd meter afstand, van de Koningslijn. De bewoners van de nieuw te bouwen
woningen zullen zonder meer last ondervinden van intensief treinverkeer op deze
spoorlijn.
De
verwevenheid van beide projecten – de Koningslijn èn Nimmer Dor – is dan ook
een cruciaal gegeven. Beleidsmakers en volksvertegenwoordigers in de provincie
Gelderland èn in de gemeente Rheden zullen deze omstandigheid mee moeten laten wegen
bij het maken van beleidskeuzen.
Zie ook: Nimmer Dor: Tien jaar Soerense bouwput en ongewis resultaat
Zie ook: Nimmer Dor: Tien jaar Soerense bouwput en ongewis resultaat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten