De eerste indruk van het
nieuwe Beleidsakkoord ‘Samen in Rheden’:
Veel meel in de mond en papier is geduldig. Maar in afwachting van de
eerste daadkracht van het nieuwe college is het niet gepast zo snel reeds te oordelen.
Het akkoord bestaat uit drie
onderdelen (sociaal, ruimtelijk en bestuurlijk) en voor elk onderdeel heeft het
nieuwe College een opgave geformuleerd, en dan - aan de hand van de vraag aan
zichzelf: Wat gaan we er voor doen? - volgen lijstjes met antwoorden die in
dit beleidsakkoord kunnen worden
uitgelegd als voorgenomen acties.
Onderdeel 1 (sociaal) neemt
een reeds bestaande nota tot uitgangspunt voor een nieuwe nota die in het
najaar van 2014 verschijnt. Daarop voortbouwend wordt er een volgende nota
gemaakt die dan het Plan van Aanpak wordt genoemd. Dat laatste plan moet vorm
krijgen in keukentafelgesprekken en door de inzet van ‘expertnetwerken’. Armoedebeleid? Wat gaan we er voor doen? Wij
stellen een notitie armoedebeleid op. En we stellen daarna een notitie ‘Controle
en Handhaving’ op. Perspectief bieden aan burgers die het moeilijk hebben?. Wat
gaan we er voor doen? Wij continueren bestaand beleid en stellen een
‘Onafhankelijke Adviesraad Sociaal Domein in.
Onderdeel 2 (ruimtelijk) Verbetering woon- en vestigingsklimaat (2.1), Kernkwaliteiten van de gemeente (2.2) en Efficiënt (her)gebruik van grondstoffen (2.3). Wat gaan we er voor doen? Voor 2.1 tellen we niet minder dan 19 acties. Wij bouwen verder uit, wij continueren het ingezette proces (2x), wij ontwikkelen een visie (3x), wij doen onderzoek (3x), wij stimuleren, wij hebben aandacht, wij werken waar mogelijk, wij maken een startnotitie (2x), wij willen de Postbankloop behouden en tenslotte willen wij een bepaald idee nader bezien. 2.2 (kernkwaliteiten) leidt tot 10 acties. Wij zetten ons in (2x), wij denken mee, wij faciliteren, wij streven (3x), wij beheren en wij evalueren (2x).
Ik spaar u 2.3
Je vraagt je af - voorbijgaand aan alle op te stellen nota’s,
de in te stellen commissie, het meedenken, het evalueren, het streven, het
inzetten en het continueren -: waar is
die daadkracht van het nieuwe college uit af te leiden? Want in het voorwoord
van het akkoord heeft de formateur toch echt geconcludeerd dat er een daadkrachtige
coalitie is gevormd.
Hij zal toch niet bedoelen
dat die paar honderd bomen die voor het plan Traverse zullen worden gekapt en
de kwaliteitsimpuls voor het landgoed Hof te Dieren door de N348 te verleggen
en het slopen van Tingeling, als daadkracht van het nieuwe College behoren te worden
uitgelegd.
En dan als een toefje
slagroom op het toetje: onderdeel 3:
“Een open bestuursstijl, ruimte voor inwoners; een bewuste omslag van
alle lagen in ons lokale bestuur door de samenleving een grotere inbreng te
geven.” Wat gaan we er voor doen? Ja, ja, zie boven: Opnieuw wordt er een visie
opgesteld, wordt er ontwikkeld (3x), gecontinueerd, een programma gestart,
onderzoek gedaan, gewerkt ! ( het uitroepteken is een toevoeging van
ondergetekende), verbeterd, verbreed, uitgebreid, gehandhaafd, een handvest
opgesteld, gereduceerd, geëvalueerd (2x) en toegevoegd. Echter nergens is er
één woord te ontdekken over het streng bewaakte College-gebruik dat
gemeenteraadsleden in raads- (informatie) bijeenkomsten alleen vragen mogen
stellen aan het college en niet met elkaar in discussie behoren te gaan. Hoe zo’n
huisregel in een democratie te verenigen is met een open bestuursstijl blijft
voor mij een raadsel.
Adriaan Dolk, Dieren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten