Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 20 april 2009

16 mei - Debatochtend Stichting Duurzame A12 - Duurzaamheid vereist politieke lef!

Onder het motto “Duurzaamheid vereist politieke lef!” organiseert de Stichting Duurzame A12 op zaterdagmorgen 16 mei een openbare debatbijeenkomst over de lichte overkapping A12 Waterberg-Velperbroek

Plaats van handeling:
HAN, Faculteit Economie en Management,
Ruitenberglaan 31, 6826 CC Arnhem


Datum en tijdstip:
Zaterdag 16 mei 2009, 9:30 uur


Bijgaand de tekst van de uitnodiging en het programma.
========
Geachte mevrouw/mijnheer,

Als Stichting Duurzame A12 hebben wij op het Ontwerp Tracé Besluit A12 Waterberg-Velperbroek van 30 december 2008 een zeer uitgebreide zienswijze ingediend bij het Inspraakpunt in Den Haag.

Essentieel onderdeel van onze zienswijze is het duurzame alternatief voor de door Rijkswaterstaat voorgestelde verbreding: de lichte overkapping.

Hiervoor hebben wij binnen drie weken tijd ruim 2000 adhesiebetuigingen verzameld en die toegevoegd aan onze zienswijze. Ongeveer 40.000 mensen wonen binnen de 600 m aan weerszijden van de A12.

Wij zijn dan ook van mening dat wij kunnen rekenen op een brede maatschappelijke steun voor ons voorstel.

Voordat het ministerie van Verkeer & Waterstaat reageert met het uitbrengen van het Tracé Besluit-TB A12 Waterberg-Velperbroek, is het naar onze mening gewenst dat er een openbare discussie wordt georganiseerd tussen verantwoordelijke bestuurders, politici, en belanghebbende bewoners/burgers en organisaties. Op deze ochtend raken voor- en tegenstanders met elkaar in debat over de ons bepleite oplossing voor behoud van ons leefmilieu.

Wij nodigen u uit voor dit debat op zaterdagmorgen 16 mei aanstaande in het groot auditorium van de Hogeschool Arnhem Nijmegen-HAN aan de Ruitenberglaan 31, 6826 CC, te Arnhem. De directie van de HAN heeft daartoe belangeloos en gratis deze ruimte ter beschikking gesteld. Hiervoor verwijzen wij naar bijgaand programma.

Naast de marktpartijen, zoals genoemd in onze flyer, hebben ook de drie A12 gemeenten Arnhem, Rheden en Rozendaal financieel bijgedragen in de kosten van de studie naar het duurzame alternatief waarvoor onze stichting zich enthousiast heeft ingezet en zal blijven inzetten.

Wij hopen van harte dat wij u op 16 mei mogen verwelkomen en dat u een bijdrage wil leveren aan dit debat.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur,
Dr. Ir. Arthur Ohm, Voorzitter
Ing. Koen Lau, Secretaris
Drs. Hans de Leeuw, Lid dagelijks bestuur
======
Duurzaamheid vereist politieke lef!

Lichte overkapping A12 Waterberg-Velperbroek

Agenda

9.30 uur Inloop, ontvangst met koffie en thee

10.00 Welkom, toelichting, introductie dagvoorzitter door Prof. Dr. Wim Hafkamp (**)

10.10 Voorzitter Stichting Duurzame A12: laatste ontwikkelingen

10.25 Première video: “Digitale impressie lichte overkapping A12 Waterberg-Velperbroek”

10.35 Innovaties snelwegen:
BAM Wegen: Ir. Ad van ’t Zelfde: “De emissieloze weg”
ES Consulting: Ir. Henk Swaagstra: “Slim groen lucht op”

10.50 Boodschap prof. Dr. Arnold Heertje (*)

11.00 Pauze en indienen van vragen

11.30 Debat onder leiding van dagvoorzitter mw. Wendy Meijer (*****)
Deelnemers: publiek met inleiders, regionale sleutelpersonen en politici

12.15 Samenvatting en conclusie door Prof. Dr. Wim Hafkamp

12.25 Sluiting door voorzitter SDA12

12.30 Persconferentie en aftrap “Burgerinitiatieven Duurzame Verbreding A12”

(*) Emeritus Hoogleraar Sociale Economie UvA
(**) Hoogleraar Erasmus Universiteit, Rotterdam, en Wetenschappelijk Directeur NICIS,Den Haag
(***) Innovation Manager BAM Infraconsult
(****) Directeur-Eigenaar ES Consulting te Babberich
(*****) Onafhankelijke voorzitter met veel ervaring in inspraakprocessen


Klik op een afbeelding om te vergroten.



zondag 19 april 2009

Huzarenstukje!?

Het samengaan van de Stichting Zorg en Wonen (SZW) en de Humanistische Exploitatiestichting Zorg Velp/Humanistisch Woon- en Zorgcentrum Velp (HWZV) in de zorgorganisatie Innoforte lijkt geen succesverhaal.

Onrust en onvrede zijn inherent aan fusieprocessen. Na ’n paar jaar zou zo’n organisatie toch in rustiger vaarwater moeten komen. Maar het blijft onrustig. Met enige regelmaat word ik benaderd door mensen die zich beklagen over de werkbelasting, onderling wantrouwen en strijd, hoog personeelsverloop en de zorgen over de kwaliteit van de zorg zelf.

Gemeld wordt dat de verpleeghuisartsen zijn opgestapt of binnenkort opstappen omdat verzoeken om ondersteuning in middelen en uitbreiding van uren om aan valpreventie te werken niet gehonoreerd worden, dat de Raad van Bestuur (dhr. Cools) onder vuur van de ondernemingsraad ligt en dat leden van de Raad van Toezicht her en der in de organisatie aan het informeren zijn over de ontevredenheid die er leeft en de dingen die gebeuren.

In september 2008 heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) het Lorentzhuis geïnspecteerd. Dat pakte niet zo goed uit.

De inspectie signaleerde hoge risico's hoge risico’s op het gebied van:
• Valpreventie
• Infectiepreventie en –behandeling
• Zorg voor cliënten met gedragsproblemen bij verzorgd wonen
• Vocht en voeding
• Inzet van voldoende personeel op doelgroepen
• Verpleegkundige en andere materialen

Naar aanleiding van deze bevindingen heeft Innoforte vorig najaar een plan van aanpak opgesteld waarin maatregelen staan om deze risico’s te verkleinen cq weg te nemen. De inspectie was daar echter niet tevreden mee.

Op 16 januari 2009 schrijft het IGZ aan dhr. Cools, de Raad van Bestuur van Innoforte:

"Het plan van aanpak gaat in op alle door de inspectie benoemde risico’s, zoals opgenomen in het inspectierapport. De inspectie mist in het plan van aanpak echter concrete resultaten. Een resultaat als: “medewerkers zijn bekend met protocol”en activiteit: “bespreken van het protocol in werkoverleg” is niet erg concreet en houdt bovendien geen rekening met het gestelde in hoofdstuk 3.2 van het inspectierapport

Ik verzoek u dan ook een aangepast plan van aanpak toe te sturen, waarin duidelijker geformuleerd is wat u wilt bereiken en hoe u de gesignaleerde risico’s wilt verminderen.”

Op 12 maart 2009 heeft de inspectie een gesprek met dhr. Cools. Uit het door de inspectie opgestelde gespreksverslag (dd 17 maart) blijkt nogmaals dat het eerder opgestelde plan van aanpak onvoldoende is bevonden en dat de IGZ nog steeds geen reactie op de eerdere brief van januari had ontvangen.

De inspectie stelt dat “tot nu toe de personeelsformatie niet gebaseerd is op de zorgzwaarte, maar meer op financieel economische en historische gronden.”

Verder wordt opgemerkt "dat processen in de organisatie bijvoorbeeld ook ten aanzien van het ontwikkelen en implementeren van het protocol valpreventie lang duren. Dit heeft niet alleen consequenties voor het HKZ*-proces, maar ook voor het zich voordoen van risico’s in de zorg."

*HKZ = stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector

En “Het voorgenomen plan om in 2008 het certificaat in het kader van HKZ, intramuraal, te behalen is niet gelukt, onder andere ook door de verhuizingen. Het voornemen is nu om eind 2009 het certificaat te behalen. …… HKZ extramuraal is wel behaald."

In het gesprek is verder afgesproken dat er aandacht komt voor scholing van medewerkers voor het omgaan met het DKS-systeem (Digitaal Kwaliteitssysteem) én dat er een nieuw plan van aanpak komt voor ’t Lorentzhuis.

Maar nu komt het mirakel. Want op haar website meldt Innoforte trots:

Klik op de afbeelding om te vergroten
Innoforte heeft op 31 maart het felbegeerde HKZ-certificaat in de wacht gesleept voor haar locaties in Velp. Dat zijn verzorgingshuis De Biesdel, kleinschalig verpleeghuis ’t Jagthuis, verzorgings- en verpleeghuis het Lorentzhuis en woonzorgcentrum Oosterwolde, plus alle ondersteunende diensten.

Dus…. op 12 maart wordt vastgesteld dat het behalen van het HKZ-certificaat (intramuraal) voor eind 2009 is gepland. Eerst moet orde op zaken worden gesteld want invoering van processen (bijvoorbeeld het belangrijke proces valpreventie) gaat niet snel genoeg hetgeen consequenties heeft voor het HKZ-proces. Verder wil zij aandacht voor scholing van medewerkers om met het DKS-systeem om te leren gaan én zij eist een nieuw plan van aanpak voor het Lorentzhuis.

Klik op de afbeelding om te vergroten
Op de website van HKZ staan alle instellingen met een certificaat vermeld. Bij Innoforte staat dat op 27-11-2007 het certificaat is afgegeven. Dat moet dan, als het IGZ-verslag klopt, juist dat HKZ-extramuraal zijn. Het per 31 maart behaalde certificaat wordt echter niet vermeld. Terwijl de lijst is bijgewerkt tot en met 17 april 2009. Is de certificering door de instelling die zo’n certificaat moet uitreiken (in dit geval TNO) soms nog niet doorgegeven aan HKZ?

Innoforte heeft blijkbaar een huzarenstukje geleverd. Een traject van zo’n 9 maanden is ingekort tot 19 dagen! De planning was immers eind 2009 terwijl het aantal dagen tussen het gesprek op 12 maart en het behalen van het certificaat op 31 maart slechts 19 dagen bedraagt. Al die problemen zijn dus in minder dan drie weken opgelost. Het personeel is opgeleid, er is voldoende personeel ingezet, alle protocollen en processen zijn ingevoerd, er zijn genoeg verpleeg- en hulpmiddelen en het IGZ is tevreden!

Kennelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit.

Of vergis ik me? Ziet het er allemaal toch niet zo rooskleurig uit als Innoforte voorstelt?


Onderstaand de brieven van het IGZ.
Klik op een van de afbeeldingen om te vergroten en de documenten beter leesbaar weer te geven.



zaterdag 18 april 2009

Marja Braaksma

Marja Braaksma strijdt al vanaf einde 2007 tegen de bomenkap en de aanleg van de zandverstuiving op het Rozendaalse Veld. Die strijd heeft haar bewust gemaakt van de manier waarop de overheid functioneert. Samen met Frits Gunning, Carel Harmsen en Joop Zijlstra heeft zij Politieke Omslag opgericht, de beweging die een cultuuromslag in de Rhedense politiek wil bewerkstelligen. De burger dient beter gehoord te worden. Onderstaand de links naar de artikelen van Marja Braaksma op Politiek Rheden


Rozendaalse Zand - Bericht aan de achterban (28 september 2009)

Gemeente Rheden nog steeds op propagandatour inzake zandverstuiving (7 januari 2009)

Zelfs een ezel stoot zich geen tweede keer aan dezelfde steen (12 december 2008)

Reactie op “Rozendaalse stuifzandvlakte krijgt langzaam vorm” (8 november 2008)

Rozendaalse Veld - Oktober 2008 (fotoimpressie - 14 oktober 2008)

Discussie “Kap van ruim 30 ha bos op Rozendaalse Zand” (7 oktober 2008)

Rozendaalse Veld naar Natuurmonumenten? (20 maart 2008)

Rozendaalseveld en Radioactiviteit (9 maart 2008)

Ree (27 februari 2008)

Rozendaalseveld – Boskap (27 februari 2008)

Kap van ruim 30 ha bos op het Rozendaalse Zand (26 februari 2008)

vrijdag 17 april 2009

Aleid

Ik dacht al dat ie niet meer bestond maar vandaag kreeg ik zowaar het Streekjournaal in de bus. Het is alweer ’n week of vijf, zes geleden dat ik voor het laatst deze krant onder ogen kreeg. En dan schijn ik nog geluk te hebben. Ik hoor van mensen in Velp die deze krant al veel langer niet ontvangen hebben.

Het is hoe dan ook geen goede zaak als deze krant zou verdwijnen. Ook al is het verworden tot een veredeld advertentieblaadje dat is opgetuigd met wat persberichten. Als het Streekjournaal verdwijnt dan krijgt Wegener met De Gelderlander en de Regiobode het monopolie op lokale en regionale gedrukte informatie. En dan wordt het nog moeilijker om uw ingezonden mening via de krant wereldkundig te maken.

Erg kritisch op het lokale bestuur en de politiek zijn al deze kranten niet. En dat geldt ook voor het Streekjournaal. Van de week hield de burgemeester van Utrecht, PvdA’er Aleid Wolfsen, een hem onwelgevallig artikel uit een lokaal blad door de uitgever onder druk te zetten. Heel de stad Utrecht viel, volkomen terecht, over hem heen. Bestuurders moeten met hun poten van de persvrijheid afblijven.

Daar hoeven de lokale bestuurders in Rheden zich geen zorgen over te maken. De wekelijks in de Regiobode verschijnende Rhedenaar (mededelingenblad van de gemeente) is de belangrijkste bron van inkomsten voor die krant. En volgens mij krijgt het Streekjournaal ook wel eens opdrachten van de gemeente. Zo’n belangrijke adverteerder zullen de uitgevers niet voor het hoofd willen stoten. In ieder geval niet als het op serieuze berichtgeving aankomt. Dat de pers hartelijke relaties met de lokale politiek onderhoudt blijkt wel uit een van mijn eigen ervaringen. Ik kreeg eens op maandag (twee dagen vóór de verschijningsdatum) van iemand te horen wat er allemaal in de krant van woensdag zou staan, inclusief een ingezonden brief van mijzelf.

Dus don’t worry Petra, Luuk, Joop, Hans, Harriët en Jan. Jullie zullen nooit in dezelfde situatie als Aleid komen te verkeren.

In ieder geval niet dat IK er weet van zal hebben.

donderdag 16 april 2009

Politiek Rheden

U hebt het vast al gemerkt. Het aantal bijdragen van lezers van Politiek Rheden neemt toe. Adriaan Dolk levert wekelijks een bijdrage. Henri Mulder heeft openhartig verteld over zijn ervaringen met Hart van Dieren. Bob Bouhuijs schrijft over Nimmer Dor en de woningbouw en levert regelmatig commentaar in zijn reacties. Joop Zijlstra zit het lokale bestuur en de politiek op de nek en Marja Braaksma is nog steeds in de slag om de zandverstuiving.

De beweging Politieke Omslag heeft me ook gevonden. Politieke Omslag wil een verandering in de politieke cultuur in Rheden. Zij wil een échte dialoog over politiek en maatschappij. En dat wil ik via deze blog van harte steunen. Er zit trouwens een klein foutje in de advertentie. Het is politiekrheden.blogspot.com

Klik op de afbeelding om te vergroten.
Maar ook aan ú wil ik graag de ruimte bieden voor uw mening over alle zaken die u krom, bedroevend, grappig, ontroerend of humoristisch vindt. Het hoeft niet altijd kritisch te zijn. Als u ergens enthousiast over bent en u wilt dat met meer mensen delen dan bent u net zo welkom. Brieven, foto’s, tekeningen of cartoons : allemaal welkom.

Plaatsing van meningen en bijdragen betekent niet dat ik het automatisch met de inhoud eens ben. Dat hoeft helemaal niet. Als ik behoefte voel om commentaar te leveren dan doe ik dat. Het gaat erom dat u uw mening op de blog kwijt kunt.

Diversiteit van meningen geeft meer kleur aan de blog en het heeft ook een voordeel voor mij. Ik krijg wat meer lucht. De laatste maanden ben ik extreem druk met m’n dagelijkse werk waardoor de blog soms in de knel komt. En mijn activiteiten voor Geen Noordtak Velp vragen ook behoorlijk wat tijd. Zodra ik wat meer tijd krijg zal ik natuurlijk weer actiever mijn mening verkondigen. Ik bemoei me graag met veel dingen en de blog is daar een geschikt medium voor. Hopelijk draagt het ook iets bij aan uw meningsvorming.

Aarzel niet. Mail uw bijdragen naar politiekrheden@gmail.com

O ja. Géén commerciële uitingen en ik behoud me het recht voor om bijdragen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 15 april 2009

Tafel van Tien - agendavoorstel

Vanavond (15 april 2009) is er een overleg van de gemeente met de Tafel van Tien.

De voorbereiding door de gemeente gebeurt kennelijk op z'n janboerenfluitjes. Denkt wethouder Kuiper soms meer aan een gezellig samenzijn? In de trant van: we heffen het glas, we doen een plas en alles blijft zoals het was?

De leden van de Tafel van Tien hebben namelijk wel een uitnodiging ontvangen maar een agenda ontbrak. De Belangenvereniging Dieren e.o. heeft daarom zelf een aantal bespreekpunten voorgesteld (zie onderstaande brief).

Lijkt me geen overbodige luxe.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

------
Gezamenlijke Belangen Organisaties Dieren e.o. (GBO)

Aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rheden
t.a.v. de heer L.J. Kuiper, wethouder
Postbus 9110, 6994 ZJ de STEEG

datum: Dieren, 13 april 2009
betreft: Uitnodiging bijeenkomst tafel van Tien d.d. 15 april 2009

cc: Deelnemers Tafel van Tien en raadsfracties
---------------------------------------------------------------------------
Geachte heer Kuiper,

30 Maart jl. ontvingen wij van u de uitnodiging voor de bijeenkomst van de Tafel van Tien (T10) op 15 april a.s. Na twee informele ‘informatieavonden’ in oktober en januari jl. is het goed met elkaar weer constructief aan de slag te gaan op weg naar realisatie van het plan ‘Traverse Dieren’.

De afgelopen periode heeft het GBO niet ervaren als een periode waarin uwerzijds jegens de T10 –leden voldoende sprake was van betrokkenheid bij de planontwikkeling, terwijl er wel veel aanleiding was hiertoe. Middels inspraak op 19 februari jl. en 3 maart jl is hier door ondergetekende ook gewag van gegeven.

Het GBO wil graag de betrokkenheid weer op het niveau krijgen zoals op 25 juni 2008 door de gemeenteraad met u en de T10-leden is afgesproken. Een goed overleg, zoals nu op 15 april a.s. gepland kan mogelijk het begin zijn van een (her)nieuw(d)e samenwerking. Bij gebrek aan een tijdig agendavoorstel uwerzijds, heeft het GBO een aantal van belang zijnde agendapunten benoemd die zij graag op de 15e april a.s geagendeerd ziet.

- Het vaststellen van de notulen van de laatst gehouden T-10 vergadering op 18 juni jl.
o Als start voor een nieuw samenwerkingstraject acht het GBO het van belang dat er overeenstemming is over het verslag zoals 10 juli jl. per mail aan de T10-leden namens u is verstuurd;

- Wijze van betrokkenheid T10
o Het GBO verwacht dat u, zoals ook meerdere malen in de gemeenteraad in de afgelopen periode aan de orde is geweest, komt met een voorstel hoe u de (wijze van) betrokkenheid van de T10 bij het planproces wil vormgeven en waarborgen. Mogelijk kunnen we in discussie ook gezamenlijk komen tot zo een voorstel;

- Budgetten
o Op dit front is in de afgelopen periode veel aan de orde geweest. Zo is in de afgelopen weken de afrekening van het voormalige project ‘Hart van Dieren’ gepasseerd en is de overeenkomst t.b.v. de ter beschikking te stellen rijksbijdrage in voorbereiding. Naar de mening van het GBO is het van groot belang te weten wat de verhouding is van de budgettaire ruimte en aanwending ervan tot het plan 3A;

- Samenwerking gemeente Rheden – Provincie Gelderland
o De gemeente maakt zich hard voor het plan 3A, maar geldt dit ook voor de Provincie? Het GBO acht het van groot belang dat plan 3A het doel is van het samenwerkingsverband tussen gemeente en provincie. Uit (publicatie)stukken valt te lezen dat op dit punt provincie en gemeente in stelligheid van doelstelling, mogelijk verschillen. Kortom, hoe geven beide partners samen invulling aan 3A, zoals in onderlinge overeenkomsten en organisatie?

- Samenhang van ontwikkelingen
o Het GBO heeft grote behoefte aan het met elkaar delen van samenhang van (planologische) ontwikkelingen in het licht van plan 3A. Voorbeelden van ontwikkelingen in dit kader zijn de voorgenomen aanleg van de Tunnel Molenweg (inclusief enkelvoudig autoverkeer), het recentelijk reconstrueren van de VSM-spoorlijn en de recente berichtgeving over het onderzoek voor de verplaatsing van Gazelle.

Het GBO vraagt in deze aandacht voor een op te stellen Verkeerscirculatieplan. Een recent dodelijk ongeval op de Wilhelminaweg onderstreept in deze de noodzaak voor verbetering van ook de verkeersveiligheid in en rondom het plangebied.

Onder dankzegging voor de uitnodiging voor 15 april a.s. gaat het GBO uit van het opnemen van bovenvermelde punten in de gezamenlijk vast te stellen agenda.

Hoogachtend,
namens het platform GBO
D. Ottevanger.

dinsdag 14 april 2009

2009 Rheden reddeloos, radeloos en redeloos (2)

Door: Adriaan Dolk

Belangenvereniging Dieren e.o heeft de overeenkomst van de gemeente Rheden met Gazelle eens punt voor punt nagelopen en komt tot een aantal nogal verbijsterende conclusies (om dat woord verbijsterend maar even van de politiek te lenen). Het lijkt het Lysias rapport wel. Voorafgaand aan de raadsvergadering van 31 maart jl heeft deze belangenvereniging College en Raad in het bezit gesteld van een brief met haar bevindingen. Hieronder in mijn eigen woorden een vijftal punten er uit gelicht:

1 De woorden: “mits bedrijfseconomisch verantwoord” als vastgelegd in de overwegingen voorafgaand aan de overeenkomst geeft Gazelle een maximale ontsnappingsclausule.

2 Door het ondertekenen van de overeenkomst met Gazelle heeft de gemeente zich impliciet verbonden het bestemmingsplan te wijzigen.

3 Starters zitten het meest om huisvesting verlegen en de gemeente laat, in dit prille stadium al, een ophoging tot 67 % van het te realiseren woningbestand op het terrein van Gazelle voor duurdere en dure woningbouw nadrukkelijk open.

4 De gemeente wenst op te treden als projectontwikkelaar voor het nieuwe bedrijfsgebouw van Gazelle.

5 Als partijen geen overeenstemming bereiken zal Gazelle desondanks bevoegd zijn gebruik te maken van het door College vastgestelde herontwikkelingskader bij eventuele verkoop van de huidige locatie aan een derde. Maar het is Gazelle niet toegestaan om zonder toestemming van de gemeente haar rechten en verplichtingen uit deze overeenkomst over te dragen aan derden.(art 13 van de overeenkomst)

Belangenvereniging Dieren e.o. wijst er bij dit laatste punt op dat er door dit artikel in de overeenkomst een politiek spanningsveld kan ontstaan als het Herontwikkelingskader door Gazelle zal worden geclaimd en er geen toestemming door de gemeente wordt verleend dat Gazelle het terrein over mag dragen. Het terrein zal dan braak blijven liggen en de politiek zal onder maatschappelijke druk door de kniëen kunnen gaan en Gazelle toestemming geven het terrein aan een derde over te dragen.

Als dat laatste zou gebeuren is het dikke kassa voor Gazelle. En let dan ook eens op de maximale verkoopopbrengst van de huidige locatie, waar Gazelle volgens de overeenkomst nadrukkelijk naar streeft. En volgens een artikel in het tijdschrift FEM van 30 mei 2008, heeft Gazelle dringend behoefte aan cash. :

“Helaas, sinds Gilde eigenaar is, stagneert Gazelle. De omzet was in 2007 12 procent lager dan in 2001 en netto wordt al vier jaar verlies geleden. Gazelle spreekt van goodwillafboekingen in verband met de leveraged buyout van 2001. Maar het probleem is fundamenteler. Rente en aflossing van de overnameschuld beperkten de investeringsruimte bij Gazelle en dat verklaart veel van Gazelles sores.”
Tot zover het citaat uit het artikel in FEM

De wethouder gaf in de raadsvergadering van 31 maart hoog op van de puur zakelijke verhouding tussen Gazelle en de gemeente Rheden. Wel, maak je borst maar nat, zou ik zeggen.

De handtekening van de wethouder onder de overeenkomst bevestigt de staat van redeloosheid, waarin hij zich bevindt. Hij probeert de commotie te sussen met de verzekering: “het is maar een onderzoek naar haalbaarheid’. Maar heeft hij ook een weg terug in zijn scenario opgenomen? Heeft het College met haar vlucht vooruit naar de verkiezingen in 2010 niet al te gretig toegehapt op een eerste teken van Gazelle? Gazelle zelf maakt goede fietsen en de eigenaar van Gazelle met de onheilspellende naam Gilde Buy-Out Fund II, kan beslist goed rekenen. Het lijkt mij voorlopig, puur zakelijk gezien, met de komplimenten voor Belangenvereniging Dieren e.o., 1 – 0 voor Gazelle.

Adriaan Dolk, Dieren

maandag 13 april 2009

Riviersteen en Faunapassage

Brief van het Comité (8 april '09) aan de gemeenteraad van Rheden inzake Riviersteen en de Faunapassage onder de A348 bij Middachten

Door: Joop Zijlstra (namens het Comité)

Vandaag, woensdag 8 april, ontvingen wij van uw griffie de aankondiging van de avond van 14 april waarop voor uw raad een presentatie wordt verzorgd omtrent Riverstone. (1).
U ontvangt ook informatie over o.m. de Faunapassage/ecoduct.(2)

Wij kunnen die avond niet aanwezig zijn vanwege verplichtingen.
Daarom bepalen wij ons hier tot de volgende opmerkingen over 1. en 2.

Ad 1. U krijgt alternatieven voor Riverstone voorgeschoteld. U hebt daarop tenminste per motie aangedrongen bij de behandeling van het plan van Zwagerman/Wilschut. Het Comité verzoekt u alsnog stelling te nemen inzake het gebied van de oude baksteenfabriek zodanig dat het terrein kan worden teruggegeven aan de natuur.
Daarmee handelt u in lijn met het beleid ‘Ruimte voor de Rivier’.

Daarmee handelt u tevens in lijn met dertien (!) insprekers op 15 januari 2008, die u om diverse redenen verzochten niet in te stemmen met woningbouw op die plek.
U trad die avond niet in discussie met de insprekers, geen van u nam voor zover ons bekend later contact met hen op. Wij betreuren dat.

Ad 2. Wellicht kunt u bij dit punt aandacht besteden aan de omstandigheid dat ten aanzien van een ecoduct/faunapassage het gerenommeerde instituut Alterra een ecoduct nabij Hof te Dieren heeft afgewezen.

Het instituut adviseerde tot aanleg van een ecoduct/faunapassage ter hoogte van de Middachterallee, zowel wat de passage van het spoor betreft als wat betreft de onderdoorgang onder de A348.

Instanties wensen in afwijking van het advies een onderdoorgang te realiseren in meer westelijke richting. Wij verzoeken u – in lijn met de kenners van Alterra - het College te adviseren stappen te ondernemen die kunnen leiden tot hernemen van de plannen.

Met de opmerkingen onder 1 en 2 bevinden wij ons eigenlijk op uw terrein. U zoudt als volksvertegenwoordigers de zaken immers namen ons kritisch moeten volgen (quod non zoals wij voortdurend kunnen waarnemen).

Hopelijk komt het er nog eens van dat leden van de gemeenteraad hun taak opnemen inzake controle van de beleidsuitvoering van het College van B.& W. en zijn handelen op onderdelen.

Er zijn in dit opzicht enige lichtpuntjes voor de toekomst te ontwaren.
Voor de huidige raadsperiode hebben wij weinig tot geen hoop.

Nochtans met een vriendelijke groet,
namens het Comité,

J.A. Zijlstra te Ellecom, secretaris

CC Stavrsos Dimas te Brussel, EU-commissaris voor Milieu. WEBSITE

zondag 12 april 2009

Geen vergunning

Op 8 april richtte Joop Zijlstra onderstaande brief aan de gemeenteraad van Rheden.

Door: Joop Zijlstra

‘Sloopbedrijf Visser bouwt overkapping zonder vergunning.’
Een gemeenteopzichter heeft de bouw stilgelegd.

Dat is goed. Men mag zo niet handelen zonder vergunning.
Maar wat te doen als de gemeente zelf handelt zonder vergunning.

Containers van de gemeente staan op terrein van RiverStone,zonder vergunning. Reclamebouwwerk van de gemeente daar langs de snelweg: geen vergunning, noch voor het bouwwerk,noch voor de reclame. (Rijkswaterstaat verbiedt dat uitdrukkelijk.)

Wanneer komt daar de opzichter langs? Een brief daarover haalde niets uit. De gemeente heeft bij Visser kilo’s boter op het hoofd!

‘Quod licet Iovi, non licet bovi.’ Blijkbaar is het aan de gemeente wel toegestaan tegen de regels te handelen. Visser mag het niet!

Gemeenteraadsleden, let toch eens op.

Joop Zijlstra,
Ellecom.

Noot Theo Kooijmans:
Quod licet Iovi, non licet bovi = Dat wat Jupiter is toegestaan, is niet aan elke stier toegestaan = niet iedereen is gelijk.

Degene die bovenaan in de hiërarchie staat heeft meer rechten dan iemand lager op de hiërarchische ladder.
Ofwel..diegene denkt hoger te staan en denkt meer rechten te hebben.
Ofwel..de arrogantie van de macht.

Pasen


zaterdag 11 april 2009

Paaszaterdag


Joop Zijlstra spreekt in bij de provincie

Op 1 april sprak Ellecommer Joop Zijlstra onderstaande tekst uit voor de commissie Mobiliteit en Economische Zaken van het Gelders parlement.

Door: Joop Zijlstra

Wat ik u te zeggen heb over de gemeente Rheden is geen 1-aprilgrap.

De Gelderlander berichtte onlangs over de laatste Statenvergadering ‘Uw gedeputeerde wil het nieuwe verkeersplan in Dieren zelf uitvoeren en in procedure brengen. Er zal gelukkig ruimte zijn voor inspraak.’

De gemeente Rheden gaf geen inspraak. Desalniettemin ging de burgemeester naar de Kamer en zei dat de bevolking unaniem achter plan Traverse Dieren stond. Dat was niet waar. Liegen heet dat bij de mensen. Bestuurders vertellen wel eens meer wat, maar dit terzijde. Hier wil ik slechts aansluiten bij de krant dat er bij de statenleden zorg bestaat over de slechte verhouding tussen provincie en de gemeente.

Inwoners van de gemeente Rheden ervaren hun relatie met de gemeente ook als zorgelijk. Raakte dat in het plan Hart van Dieren op een toppunt, het speelt weer in de huidige verkeersplannen, bij allerlei andere gemeentelijke plannen en initiatieven. Het speelt In alle beleidssectoren. Hoe slordig gaat men niet om met het groen en de bomen. Dacht u dat wij een groene gemeente zijn? Vergeet het maar!Dacht u dat de gemeente zich houdt aan de wet en zelfs maar aan de eigen verordeningen? Dacht u dat de gemeente in goed contact staat met zijn inwoners? Vergeet het maar! Ik licht dat toe: twee elementen.

Samenspraken van de gemeente met groepen of groepjes burgers is een eenzijdige aangelegenheid. De bedoeling is niet mensen aan het woord laten en het beleid daarnaar richten. Neen, contact met burgers moet het reeds vastgelegde beleid staven en slechts bevestigen. Een punt of een komma kan heel misschien nog een andere plaats krijgen.

Deze verdeel en heersstrategie wordt in de kaart gespeeld door de groeiende onverschilligheid onder de mensen. Dat is overal zo. De hoogleraar Tops heeft daarover behartigenswaardige dingen gezegd.

Maar de gemeente neemt het niet ter harte. De mensen hebben liever niet van doen met het bestuur. Als men al met de gemeente aan tafel gaat dan geldt dat eigen beperkt belang, zoals de belangenbehartigers van de Tafel van Tien, tevreden met het bereiken van zijn deelbelang. Om dat deelbelang niet in gevaar te brengen uit men geen kritiek meer als die er al zou zijn. Gebrek aan tegenspel staaft de gemeente in het al vaststaande beleid; men gaat voorbij aan andere inwoners.

Ik ben een van de velen die niet tevreden zijn en ongerust. Ik ben een van de weinigen die daarover openlijk spreekt. Met u bijvoorbeeld. Vaak gaat het om niet geringe fouten van het gemeentebestuur. Wie ziet daarop toe? De gemeenteraad zeker niet. Vandaag verschijnt er een oproep in de Regiobode. De tekst is hier voorhanden en spreekt voor zich. De inwoners van Rheden worden opgeroepen om met elkaar te spreken over de situatie. U staat niet alleen in uw zorg over de relatie met de gemeente Rheden.

In de krant staat dat in de Staten een amendement aangenomen is waarin u erop aandringt dat er voor de zomer een akkoord is tussen de provincie en de gemeente Rheden over het verkeersplan te Dieren.In privé-aantekeningen van u heet het een bestuursovereenkomst.

Ik verzoek u verder te gaan dan dat amendement, veel verder.

De zorgen van de inwoners vragen, dat u met collega’s - statenleden - bij motie aandringt op uitvoering van de toezichthoudende taak van de provincie over de gemeente. Er gaat te veel fout. Het zou maar weinig moeite kosten kleine en grote feiten te noemen zelfs zonder kankeren. Het begrip kanker is overigens wel van toepassing. Alle onze zeven dorpen worden verkankerd door de wanrelatie met de gemeente. Ik roep u op een en ander te overwegen en het provinciaal bestuur uit te nodigen tot onderzoek, inventarisatie en tot broodnodig optreden.

Wellicht heeft de Commissaris van de Koningin daar eens tijd voor.

vrijdag 10 april 2009

Goede Vrijdag

Valincidenten - 'n probleem bij Innoforte

Het rommelt al langer in de wereld van de gezondheidszorg. Dat geldt eigenlijk voor het hele scala aan typen zorg. Ziekenhuizen, instellingen voor gehandicapten en verpleeg- en verzorgingshuizen.

Bijna wekelijks kunnen we de onheilsberichten uit de media vernemen. Ook in onze regio is het regelmatig raak. De afgelopen jaren waren er problemen bij Insula Deï en (nog steeds) bij Attent wwz.

We kennen de dieperliggende oorzaak, de marktwerking die de zorg betaalbaar moet houden. De nadruk kwam daardoor te liggen op financiële sturing. Dat resulteerde in schaalvergroting, toenemende druk op verzorgend en verplegend personeel , depersonalisering van patienten en clienten en uiteindelijk verschraling van de zorg.

Het komt echter nog dichter bij. Uit informaties en documenten die ik onder ogen heb gehad blijkt dat er bij Innoforte forse zorginhoudelijke problemen zijn.

Vooral valpreventie is een probleem. Er zijn twee verpleeghuisartsen opgestapt. Mij is verteld dat deze artsen zich niet gehoord voelden binnen Innoforte. Zo zagen zij hun verzoek om meer middelen en uitbreiding van het aantal uren om o.a. de valrisico’s te verminderen niet gehonoreerd. Als Innoforte er niet in slaagt om op korte termijn nieuwe verpleegartsen aan te trekken dan kan zelfs de vergunning voor verpleegd wonen worden ingetrokken.

In onderstaande grafieken ziet u het aantal gemelde valincidenten per locatie in de jaren 2007 en 2008.

Het Lorentzhuis voert deze trieste lijst aan. In 2007 vond bijna de helft van het aantal valincidenten in het Lorentzhuis plaats. In 2008 was dat afgenomen tot een kleine 40% terwijl het totale aantal incidenten met ca. 15% toenam van 509 in 2007 tot 581 in 2008. De stijging kwam vooral voor rekening van Oosterwolde waar het aantal incidenten meer dan verdubbelde en de Biesdel waar een bijna-verdubbeling plaatsvond. Misschien hing de verandering in cijfers ook samen met de hernieuwde ingebruikname van Oosterwolde waardoor het aantal bewoners sterk toenam.

Klik op de afbeelding om te vergroten.


Klik op de afbeelding om te vergroten.

Het blijft niet altijd bij lichte verwondingen maar soms heeft een val zeer ernstige, zelfs fatale, gevolgen. Onderstaand een analyse van de gemelde valincidenten in ’t Jagthuis in 2008. In 52 gevallen is de oorzaak onbekend. In de overige gevallen is de oorzaak niet helder. Er is dus totaal geen zicht op de oorzaak van deze ongelukken. Dat lijkt me juist een eerste voorwaarde om dit probleem aan te pakken. De analyse is om begrijpelijke redenen door mij geanonimiseerd.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

donderdag 9 april 2009

Rechter legt bouw ELC nog stiller?

Ik snap het niet zo goed. De Gelderlander meldde op 20 februari dat de bestuursrechter de bouw van het Eerstelijns Gezondheidscentrum (ELC) aan de Rozendaalselaan had stilgelegd (Rechter legt bouw ELC stil). Gisteren, 8 april ( ’n dikke 6 weken later) meldde de Gelderlander op haar website dat de voorzieningrechter de bouw van het gezondheidscentrum aan de Rozendaalselaan heeft stilgelegd (Bouw stilgelegd in Velp).

Mankeert er nu iets aan mijn waarnemingsvermogen? Heeft de Arnhemse redactie van De Gelderlander bij gebrek aan actueel nieuws dat bericht uit de mottenballen gehaald en opgepoetst om er een mooi groot artikel aan te kunnen wijden? Het lijkt erop want het enige nieuws is dat De Woonplaats (de bouwer) deze week aan de rechtbank heeft verzocht om de stillegging op te heffen. Uitspraak over een maand.

Of is er meer aan de hand? Moeten er tegenwoordig soms meer rechters, eerst een bestuursrechter en nu een voorzieningenrechter (of is dat dezelfde instantie?), aan te pas komen om de bouwers en de gemeente Rheden tegen te houden? Ik kan het me voorstellen. De gemeentelijke trucendoos is immers rijkelijk gevuld.

Wetten en regels zijn in de gemeentelijke optiek alleen van toepassing als het zo uitkomt. En dan vooral voor burgers. Het zou me niks verbazen als de gemeente meent een gaatje gevonden te hebben en tegen de bouwers zegt “Ga maar weer lekker aan de gang. Dat bestemmingsplan en die vergunning maken wij wel in orde. Dat komt dik voor elkaar.”