De provincie heeft Rheden de afgelopen jaren in de kou laten staan. Aftredend CDA-gedeputeerde Van Haaren ontliep haar verantwoordelijkheid voor het echec bij Hart van Dieren. Toenmalig PvdA-wethouder Jan Bart Wilschut was uit ander hout gesneden.
Hij nam die verantwoordelijkheid wel en trad af.
De rijksbijdrage voor het Dierense project kon op het nippertje worden gered. Dat was vooral te danken aan de inspanningen van de gemeente Rheden en de Dierenaren zelf. De provincie liet pas weer van zich horen toen de bijdrage was veiliggesteld. Van Haaren schoof hete aardappel “Traverse Dieren” prompt op de lange baan. Provinciale Staten deden er nog een schepje bovenop met geringschattende opmerkingen over de Rhedense gemeenteraad. Daarnaast liet de provincie Rheden in de steek toen het er voor de rondweg Laag-Soeren op aankwam. Ander typisch gedrag van de provincie betrof Riviersteen. Nadat Haverkamp de bouwplannen onderuit had gehaald verdwenen de provinciale “voorvechters” in een grote stofwolk. Nooit meer iets van vernomen.
Nee, de provincie leverde Rheden geen enkele toegevoegde waarde. Integendeel. Ze was juist een sta-in-de-weg. Daarnaast waren er regelmatig competentiekwesties tussen de provincie en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Beiden bewegen zich op hetzelfde terrein, mobiliteit en ruimtelijke ordening. Dubbelop en overbodig.
Maar goed. Zolang de provinciale bestuurslaag bestaat zullen we het ermee moeten doen. De Statenverkiezingen zijn achter de rug en onder leiding van de Apeldoornse burgemeester, de VVD-er Fred de Graaf, zijn coalitiebesprekingen gestart. Het is dan ook hoogstwaarschijnlijk dat de VVD straks in het provinciehuis aan de touwtjes trekt. Daarnaast maakt D66 goede kans op het pluche.
Dat kan goed uitpakken voor Rheden. Althans, als de VVD en D66 zich aan hun toezeggingen houden. Voorafgaand aan de verkiezingen beloofden zowel de VVD (Anja Prins) als D66 (Michiel Scheffer) dat zij bereid waren extra geld in de Traverse te steken. Ik heb ze vorige week nog even aan die uitspraken herinnerd. Met betrekking tot de bundeling van weg en spoor bij Hof te Dieren en de afsluiting van de Doesburgedijk is misschien ook nog wat te halen.
En dan is er nog het NUON-spaarvarken. Die 4,5 miljard euro kun je niet alleen op het spaarbankboekje laten staan. Ik heb ’n paar suggesties. Steek een deel van dat bedrag in doortrekking van de A15 en rondwegen tussen Dieren en Apeldoorn. Een provinciale energiemaatschappij, een nieuwe PGEM, lijkt me ook een prima investering. Dat betaalt zich op termijn dubbel en dwars terug.
En laat Gelderland eens een cadeautje aan het Nederlandse volk geven. In de vorm van een Nationaal Historisch Museum. Nu Arnhem als vestigingsplaats niet meer heilig is beveel ik Riviersteen aan. Het terrein ligt in een typisch Hollands landschap, de infrastructuur ligt er grotendeels en er is plaats genoeg voor een prachtig museumgebouw met voldoende parkeerruimte. Kortom, ideaal gelegen en goed betaalbaar. Met 50 miljoen euro kom je een heel eind. Een economische impuls voor de IJsselregio van de eerste orde. In het hart van Gelre!
Zullen we de provincie een kans geven? Eens zien wat ze ermee doet? Misschien wordt het nog wat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten