![]() |
Klik op de afbeelding om te vergroten |
Door: Joop Zijlstra
1. Verlegging van de N348.
De wegverlegging c.q.
bundeling van de N348 met het spoor is in verkeerskundig opzicht onnodig.
De kosten ervan drukken echter
zodanig op het budget van het plan dat het centrale gedeelte van het plan, de
ruimte voor het NS-station in Dieren, onvoldoende kwaliteit heeft.
Het kruispunt van N348 en N786
is verder volgens ons minder adequaat geconstrueerd. Niet alleen is de kans op
congestie er groot, maar het kruispunt blijkt vooral onveilig voor langzaam
verkeer, meer speciaal wat betreft schoolgaande jeugd.
Dit mankement lijkt ons evenals
het vorige knelpunt als oorzaak te hebben het tekort aan benodigd geld.
2. Politieke discussie is gewenst.
Discussie door Provinciale
Staten over de wegverlegging heeft nooit plaatsgevonden, omdat de bundeling van
de N348 met het spoor door het College van Gedeputeerde Staten ten onrechte werd
voorgesteld als ‘harde voorwaarde van het Rijk’.
Daar hoefde dus niet over
te worden gesproken.
Bij de discussie is ook van
belang dat de beoogde doeleinden van de bundeling, zoals verwoord in de
subsidiebeschikking van het Rijk van 23 juni 2009, niet worden bereikt.
Eén blik is voldoende om
te zien dat doorsnijding van het Hof te Dieren door wegen niet wordt verminderd, dat het landgoed niet minder versnipperd raakt. (Zie de laatste regel van
punt 5.)
3. Bijkomend discussiepunt.
Hoewel afsluiting van de
Doesburgsedijk volgens plantekening slechts minimaal deel uitmaakt van het plan
‘Traverse Dieren´ kan deze toch beter bij de discussie worden betrokken, ten
eerste omdat afsluiting uit verkeerskundig oogpunt niet gunstig lijkt, en ten
tweede omdat de gevolgen van afsluiting alsnog bij de MER (Milieu Effect Rapportage) dienen te worden betrokken.
Die MER krijgt overigens minder
aandacht dan gewenst.
De natuurcompenserende
maatregelen waar men in de MER op aandrong zijn uit de jongste tekst van het
plan ‘Traverse Dieren’ verdwenen.
4. Het budget wordt alsnog voldoende?
Indien alsnog een gerechtvaardigde discussie over
verlegging van de N348 in Provinciale Staten plaatsvindt, is het verre van
uitgesloten dat men het College van Gedeputeerde Staten adviseert de bundeling
van weg en spoor te schrappen uit plan ‘Traverse Dieren’ en het plan daarop aan
te passen.
Het bestaande budget voor
‘Traverse Dieren’ kan dan in zijn geheel worden aangewend voor verbetering van de
aangegeven verkeerskundige punten, door vervanging van de verkeersbak voorlangs
het NS-station door een tunnel en door aanpassing van eerdergenoemd kruispunt
in de aangegeven zin.
Door deze aanpassingen zal
het plan de kwaliteit krijgen die de mensen in Dieren al jarenlang in het
vooruitzicht werd gesteld.
5. Noodzakelijk.
Het lijkt ons noodzakelijk om het plan van projectontwikkelaar
Twickel, zoals recentelijk bekend geworden, ook bij genoemde discussie te
betrekken.
Volgens opgave van betrokken projectontwikkelaar Twickel
zal het nieuwe project Hof te Dieren bestaan uit acht en dertig appartementen
voor bewoners vanaf 75 jaar met een somatische of een psychogeriatrische
zorgvraag.
Men denke zich de gevolgen in van dit nieuw beoogde zorgcomplex
met bewoners en personeel op park Hof te Dieren.
6. Alleen de grote lijn.
Wij beperken ons in het
bovenstaande tot majeure punten.
Het is ons bekend dat er
gedachten leven bij de inwoners over talrijke min of meer belangrijke details
die aandacht verdienen.
Wij bevelen aan deze te
inventariseren en ze niet op voorhand ter zijde te laten.
Het lijkt ons van belang het
plan goed door te lichten op zijn onoverkomelijke beperkingen voor latere
ruimtelijke herinrichting van het stationsgebied door de gemeente, zoals m.b.t.
een passende parkeergarage.
Namens Het Comité,
Drs J.A. Zijlstra te Ellecom
22 januari 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten