Onlangs ontving de gemeenteraad een brief van de voorzitter van Ontmoetingscentrum de Paperclip aan de Eiberstraat 14/16 in Velp over de moeizame stroeve communicatietussen de Paperclip en de gemeente.
Afspraken en toezeggingen worden niet nagekomen door de
gemeente. Meer dan drie jaren geleden zijn gemeente en de Paperclip overeengekomen
om het eigendom van het vastgoed waarin De Paperclip is gevestigd voor een
symbolisch bedrag over te dragen van de gemeente naar de Paperclip. De gemeente heeft bij monde van zowel college
als betrokken ambtenaar duidelijk gemaakt dat het pand in eigendom komt van de
Stichting: ook al omdat de afgelopen jaren alle partijen al in de
veronderstelling waren dat het pand al van de Paperclip is. Door die (gedeelde)
veronderstelling heeft de Paperclip in het verleden zélf al ruim meer dan €
100.000 in het pand, dat dus niet in eigendom van de Stichting Paperclip blijkt,
geïnvesteerd.
Enkele jaren geleden is de afspraak gemaakt om het gebouw
voor een symbolisch bedrag aan de Paperclip in eigendom over te dragen.
Voor het uitvoeren van een energietransitie had de
Paperclip al een bedrag van ca. 215.000 euro bij elkaar gesprokkeld (via
subsidies en leningen) voor het doorvoeren van een energietransitie van het
pand.
Omstreeks diezelfde tijd vroeg de gemeente medewerking
van de Paperclip om in samenwerking met de gemeente en Vivare om naast en op de
huidige locatie aan de Eiberstraat een complex te bouwen van 30 flexwoningen
inclusief een nieuw ontmoetingscentrum voor de Paperclip. De Paperclip heeft aanvankelijk
van harte aan dit plan meegewerkt. Dit
liep echter spaak toen Vivare voor het ontmoetingscentrum jaarlijks een huur
van 65.000 – 70.000 euro zou gaan rekenen, meer dan 30 keer huidige kosten die
de Paperclip nu jaarlijks aan het pand de gemeente betaalt. Dit kan de
Paperclip onmogelijk dragen. Dit is voor de Paperclip ook schier onacceptabel
en heeft zich daarom uit dit project teruggetrokken.
Daarmee is alles terug in de situatie vóór dat dit plan
op tafel lag.
De 215.000 euro voor de energietransitie is inmiddels niet
meer beschikbaar. Toezeggingen voor subsidies en leningen zijn ingetrokken. Bovendien zijn de kosten voor de
energietransitie sterk gestegen. Door het afschaffen van de salderingsregeling
staat de haalbaarheid nog eens extra onder grote druk. De gemeente heeft daarop
de belofte gedaan om alles in het werk te stellen om subsidies binnen te
krijgen. Tot op heden is daarvan nog niets gebleken. Sterker nog, voorbeeld: De
gemeente dient als eigenaar van het pand de zgn. DUMAVA-subsidie (40% van de
gelden) aan te vragen maar heeft de aanvraagtermijnen voor de 1e en
de 2e tranche laten verlopen.
Communicatie met de gemeente is een crime. De gemeente
hult zich in stilzwijgen en houdt contact zoveel mogelijk af. Mails worden niet
of nauwelijks beantwoord en als ze al beantwoord worden dan bevatten ze vage ontwijkende
teksten en de Paperclip wordt met een kluitje in het riet gestuurd.
Het afketsen van het plan is alweer enige tijd geleden.
De gemeente i.c. het college had toegezegd om uiterlijk
medio april 2025 meer duidelijkheid te geven. Die kwam niet. Niet voor de
eigendomsoverdracht en niet voor energietransitie. Daarop heeft het bestuur van
de Paperclip in mei om opheldering bij de wethouder gevraagd. In juni heeft de
wethouder een aantal vage antwoorden gegeven waar de Paperclip niets mee kan. De
wethouder gaf daarbij wel aan: “Wat mij betreft is het belangrijk om
binnenkort het gesprek met elkaar aan te gaan, zodat we jullie zorgen, de
actuele stand van zaken en de bredere context kunnen bespreken.”
Daarop heeft de Paperclip klip en klare data (datums)
voorgesteld om nog voor het zomerreces met elkaar in overleg te gaan. Hierop is
heden ten dage nog steeds geen antwoord gekomen.
Vraag 1: Begrijpt u de stap van de
Paperclip om niet langer te participeren in het hierboven genoemde project?
Wilt u daarop aub uw reflectie geven?
Vraag 2: Waarom is de Paperclip niet van
tevoren gewaarschuwd dat ze tegen zo’n extreme verhoging van de kosten zou
aanlopen?
Vraag 3: Volgens de afspraken wordt het
pand voor een symbolisch bedrag in eigendom aan de Paperclip overgedragen. De
overdracht is echter nog steeds niet geeffectueerd. Wanneer gaat u aan die afspraak invulling
geven? Wanneer wordt het pand aan de paperclip overgedragen?
Vraag 4: De gemeente heeft de belofte
gedaan om alles in het werk te stellen om subsidies binnen te krijgen. Daar
blijkt tot op heden nog niets van. Wilt u aub uitleggen wat u tot op heden
hiermee heeft gedaan? Wat is de huidige stand van zaken?
Vraag 5: U zegt snel in
overleg met de Paperclip te willen maar daar is tot op heden nog niets van
terechtgekomen? Wij roepen u op om per omgaande in overleg met de Paperclip te
gaan. Waarom laat dit zo lang op zich wachten?
Het bestuur van De Paperclip heeft uit geruchten gehoord
dat er een gebiedsontwikkelingsplan in voorbereiding is. Daarover is in de
gesprekken met De Paperclip geen woord gerept. Uit geruchten is zelfs vernomen
dat er gemeentelijke plannen zijn om De Paperclip onder te brengen in een van
de (te verbouwen of nieuw te bouwen) scholen wordt ondergebracht.
Vraag 6: Klopt het dat er sprake is van een
gebiedsontwikkelingsplan?
Vraag 7: Is het waar dat de gemeente daarin
voorziet in het onderbrengen van De Paperclip in een gebouw van een school?
Vraag 8: Hoelang moet De Paperclip nog
wachten op duidelijkheid hierover en hoe passen de uitvoerig besproken
toekomstplannen van het ontmoetingscentrum hierin?
Vraag 9: Wij willen hier zo spoedig
mogelijk duidelijkheid over. In de
eerste plaats voor het bestuur het bestuur van de Paperclip maar wij willen ook
helderheid voor de Rhedense gemeenteraad? Wilt u per omgaande duidelijkheid in
dit dossier en zijn context scheppen?
Vraag 10: De hierboven geschetste situatie staat
haaks op het imago van een betrouwbare overheid. Beseft u dat? Wat gaat u doen om het vertrouwen
te herstellen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten